Na zdjęciu portret Stanisława Moniuszki ze zbiorów Biblioteki Narodowej w Warszawie, rok 1861 (materiał nadesłany)
W niedzielę mija dwieście lat od dnia, w którym urodził się Stanisław Moniuszko, kompozytor, dyrygent, pedagog, organista; autor pieśni (najsłynniejszym zbiorem są „Śpiewniki domowe”, z których sześć tomów ukazało się jeszcze za życia twórcy, a kolejne sześć po jego śmierci), a także oper (do jego najsłynniejszych dzieł należą Halka, Straszny dwór i Paria), operetek, baletów i muzyki kościelnej. W studiu „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej” o kompozytorze opowie Teresa Księska-Falger, pianistka, popularyzatorka muzyki i inicjatorka wielu festiwali muzycznych m.in. Międzynarodowego Festiwalu – „Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk”.
Przypomnimy też o niedzielnym, familijnym pikniku urodzinowym Stanisława Moniuszki: VIVA MONIUSZKO! VIVA POLONIA!, podczas którego zaprezentowany zostanie spektakl pod nazwą „Nie taki Straszny Dwór – opera w pigułce” (przygotowany przez Teatr Muzyczny w Lublinie). Festyn rozpocznie się o godzinie 11.00 w Muzeum Wsi Lubelskiej. Zaplanowano także m.in. wspólne odtańczenie „Poloneza”, zwiedzanie skansenu oraz atrakcje dla rodzin: pokazy rękodzieła i sztuki ludowej, prezentacja dawnych zwyczajów staropolskich, animacje i zabawy dla dzieci i młodzieży, wspólne grillowanie oraz wiele innych niespodzianek.
Mirosław Haponiuk zaprosi na Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY, który 8 maja rozpoczyna się w Lublinie. Jest on najważniejszym, cyklicznym przedsięwzięciem organizowanym przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”. „Podczas festiwalu – czytamy w zapowiedzi – dochodzi do spotkania między wybitnymi kompozytorami muzyki współczesnej, znakomitymi instrumentalistami a twórcami rekonstruującymi archaiczne tradycje muzyczne aby zgodnie poszukiwać nowych muzycznych sensów i razem podejmować artystyczne ryzyko. Większość propozycji festiwalowych to przedsięwzięcia premierowe. Planowane w tym roku koncerty muzyczne rekonstruować będą zróżnicowany krajobraz muzyczny jaki przywołuje metafora Wieży Babel – i napięcia między tym, co globalne a lokalne, między centrum a peryferiami, kulturowym mainstreamem a estetycznymi mniejszościami.”
Przywołamy fragmenty spotkania na temat Isaaca Bashevisa Singera, jakie odbyło się niedawno w Teatrze Starym w Lublinie. O pisarzu rozmawiali Monika Adamczyk-Garbowska, Agata Tuszyńska, Witold Dąbrowski i Jerzy Sosnowski.
Tuż po godzinie 7.00 zaprasza Grażyna Lutosławska.