Wzrośnie przeładunek towarów na stacji kolejowej Terespol. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś (23.05) umowę na wykonanie dokumentacji projektowej na rozbudowę torów w rejonie przejścia granicznego Terespol – Brześć.
– Planowana inwestycja poprawi możliwości obsługi pociągów towarowych jeżdżących szerokim torem z Białorusi do Polski – mówi Arnold Bresh, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. – W ramach tej umowy zaprojektujemy 10 torów, które zostaną wybudowane w kolejnej umowie. Poprawią one obsługę pociągów, umożliwią lepszą obsługę dla straży granicznej. W zadaniu tym przewidujemy wybudowanie jednego toru dostawczego dla uszkodzonych pociągów, co poprawi przepustowość. Obecnie w przypadku pojawienia się problemu, stojący tor zabiera nam część stacji. Działania mają doprowadzić do poprawy przepustowości przejścia granicznego i umożliwić lepsze obsługi punktów ładunkowych po stronie cargo toru. Działania są skoordynowane i załadunek będzie mógł się zwiększyć m.in. dzięki wprowadzeniu większej ilości pociągów.
Rozbudowa torów oraz inne inwestycje realizowane na linii kolejowej E20 będą służyć wzrostowi transportu kolejowego na Wschód. – Realizowane przedsięwzięcie jest przyszłością dla regionu, Polski i Europy – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. – To infrastruktura, która będzie sprzyjała rozwojowi gospodarczemu, napędzała naszą gospodarkę, służyła wymianie międzynarodowej oraz społeczności lokalnej, która dzięki tym inwestycjom uzyska pracę, możliwości i rozwój. To niezwykle ważne przedsięwzięcia wpisujące się w strategię rządu realizującego największy program kolejowy w historii Polski – 70 mld zł w ramach inwestycji w infrastrukturę kolejową.
Komplementarną inwestycją do prac na przejściu granicznym jest modernizacja linii kolejowej na odcinku Siedlce – Terespol. Efektem będzie sprawniejszy i szybszy przejazd pociągów.
– Realizujemy bardzo ważną inwestycję, która poprawi podróżowanie pociągami pasażerskimi. Przebudowywane są stacje w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu, gdzie powstają nowe, wygodne perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – mówi Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK. – W Białej Podlaskiej budowane jest skrzyżowanie bezkolizyjne. W ramach tej inwestycji przebudowywane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym, tory, sieć trakcyjna.
– Wszystkie działania, które prowadzimy pod szyldem Ministerstwa Infrastruktury mają doprowadzić, by za kilka lat powstała możliwość przyjęcia tutaj 55 par pociągów w dobie. Obecnie jest to wiele mniej. Wynika to z wielu uwarunkowań – dodaje Arnold Bresh. – W infrastrukturze naszej spółki brakuje dodatkowego mostu, który przeprowadziłby kolej z Białorusi do Polski. Takie działania prowadzimy z Białorusinami, są grupy robocze, które szukają rozwiązania technicznego. Gdy takie powstanie mamy już zapowiedzi rządu, że pieniądze się znajdą, by zrealizować te prace.
Rozbudowa kolejowego przejścia granicznego w Terespolu planowana jest na lata 2022-2024.
MaT
Fot. Małgorzata Tymicka