Moskwa: awaryjne lądowanie samolotu. Maszyna stanęła w płomieniach [AKTUALIZACJA]

pilne 1

Z 78 osób, które znajdowały się na pokładzie samolotu pasażerskiego Suchoj Superjet 100, awaryjne lądowanie na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo przeżyło 37 osób – poinformował w niedzielę późnym wieczorem Komitet Śledczy Federacji Rosyjskiej. Oznacza to, że w katastrofie zginęło 41 osób.

Wcześniej informowano o 13 ofiarach śmiertelnych. Według ministerstwa zdrowia Rosji stan kilku rannych jest ciężki.

Samolot Suchoj SuperJet-100, lecący z Moskwy do Murmańska, krótko po starcie poprosił o zgodę na lądowanie ze względu na problemy techniczne. Z powodu trudnych warunków pogodowych dopiero przy drugiej próbie zdołał wylądować. Na kadrach opublikowanych w Internecie widać, że tylna część maszyny jadącej po pasie startowym jest cała w płomieniach. Później podano, że tylna część samolotu została całkowicie zniszczona.

Media podawały najpierw, powołując się m.in. na załogę samolotu, że w maszynę uderzył piorun, co spowodowało usterkę techniczną. Jednak linie lotnicze Aerofłot, do których należał samolot, powiadomiły, że silniki samolotu zapaliły się po awaryjnym lądowaniu.

– Ludzi ewakuowano przy pomocy nadmuchiwanych trapów. Na pokładzie było 73 pasażerów i pięć osób załogi – podał Komitet Śledczy. Agencja TASS, powołując się na świadków, podała, że część pasażerów wyskakiwała, gdy samolot jeszcze się toczył po pasie startowym.

Suchoj Superjet 100 (SSJ 100) to regionalny wąskokadłubowy samolot pasażerski, przeznaczony dla 98-108 pasażerów, z silnikiem SaM146. Według stanu na kwiecień 2019 roku wyprodukowano łącznie 186 samolotów tego typu. SSJ 100 był pierwszym rosyjskim samolotem pasażerskim powstałym po rozpadzie ZSRR i wielką nadzieją rosyjskiego przemysłu lotniczego. Jednak w 2012 roku SSJ 100 rozbił się w Indonezji w trakcie lotu pokazowego. Zginęło wtedy 45 osób. Zdarzały się także inne incydenty przy użytkowaniu tych maszyn.

Jak poinformował w niedzielę koncern Suchoj, samolot, w którym doszło do niedzielnej tragedii, był w użytkowaniu od 2017 roku. Ostatni przegląd techniczny przeszedł na początku kwietnia bieżącego roku.

RL / PAP / IAR / opr. ToMa

Fot. RL


Exit mobile version