Szeroki tor i terminal przeładunkowy. Chełm wykorzysta swój potencjał

szerokotor

Powstaje PKP Linia Chełmska Szerokotorowa. Władze Chełma i PKP podpisały dziś (17.05.) list intencyjny o współpracy. Głównym celem nowo powoływanej spółki ma być działanie na rzecz rozwoju usług logistycznych na Chełmszczyźnie, dzięki infrastrukturze szerokotorowej linii kolejowej, a także wybudowanie terminalu przeładunkowego. 

– To wielki dzień dla naszego miasta. W końcu chcemy wykorzystać potencjał gospodarczy i ten, wynikający z naszego ulokowania geograficznego – zaznaczył prezydent Chełma, Jakub Banaszek. – Ta inwestycja powinna być tu do dawna. Bowiem trzeba wykorzystać możliwości miasta, które ma tak bogatą tradycję kolejową. To nie kto inny jak marszałek Józef Piłsudski wybrał Chełm na stolicę Wschodniej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych. I choć wojna przerwała te ambitne plany, a pozostało po nich jedynie piękne osiedle, to dzisiaj chcemy w podobnym stopniu wykorzystać potencjał naszego miasta, otwierając się na przedsiębiorców, nowe miejsca pracy i ruch kolei szerokotorowej.

– W Chełmie może powstać centrum logistyczne. Chodzi nam o to, żeby firmy tu powstawały, tu się rozwijały, dając nowe miejsca pracy, a tym samym wpływając na zasobność portfeli tych, którzy w naszym mieście i regionie mieszkają – mówiła wicemarszałek Sejmu, Beata Mazurek.

– Dzisiaj podpisujemy list intencyjny. Za kilka miesięcy powstanie spółka, która zmieni oblicze Chełma. Bo to będą nie tylko inwestycje, terminal kolejowy i lepsza współpraca z naszym wschodnim sąsiadem. Ale będą to tak długo oczekiwane miejsca pracy i nowi przedsiębiorcy, którzy będą mogli tu inwestować – powiedział prezydent Jakub Banaszek.

Jak stwierdza minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podpisanie porozumienia stanowi realizację rządowej strategii rozwijania miejsc znajdujących się poza centrum kraju. – Zrównoważony rozwój jest priorytetem. Nie tylko mieszkaniec Warszawy ma prawo do tego, żeby znajdować u siebie pracę, koncentrować tam swoją przyszłość i aktywności zawodowe. Mamy nadzieję, że Linia Chełmska Szerokotorowa będzie uzupełnieniem Linii Hutniczej Szerokotorowej, a port przeładunkowy i centrum logistyczne będą jednym z „silników” rozwoju tego regionu – dodał minister Adamczyk.

– Przecież tak blisko są nasi partnerzy na wschodzie, a Chełm ma doskonałą lokalizację do tego, żeby te potrzeby transportowe realizować. Dostrzegli to ci, którzy są stąd. Bo „ludzie danego miejsca” wiedzą, jak to robić najlepiej. A my, jako Polskie Koleje Państwowe jesteśmy od tego, żeby spełniać oczekiwania i marzenia naszych klientów – powody inwestycji wyjaśniał Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.

To nie koniec inwestycji kolejowych w Chełmie. Zmodernizowany ma zostać także tamtejszy dworzec. – Zaraz po objęciu stanowiska podjąłem działania, żeby nasz dworzec nie był rozbierany. Będzie modernizowany, unowocześniany i będzie tętnił życiem. Samorząd miasta ma wobec niego plany, ale na pewno nie będzie już projektu, który zmniejszy to miejsce – zapewnił Jakub Banaszek.

Modernizacja dworca planowana jest na rok 2021. Jak zaznaczył minister Adamczyk – są już na to środki.

KraJ / opr. ToMa

Fot. archiwum

Exit mobile version