Czym charakteryzuje się dobra reklama radiowa? Jak przebić się z jej przekazem we współczesnym natłoku informacji? O tym w Kazimierzu Dolnym rozmawiali szefowie biur reklamy siedemnastu rozgłośni regionalnych Polskiego Radia. Dziś (11.06.) odbyło się tutaj zorganizowane przez Radio Lublin 26. Seminarium Reklamy Radiowej. Rozstrzygnięty został również konkurs na najlepszą reklamę radiową.
Jak stworzyć dobry spot?
– Jest kilka ciekawych sposób, aby reklama była atrakcyjna. Nie może być zbyt długa, maksymalnie 30 sekund, dodatkowo dobry lektor, muzyka – mówi Cezary Stopyra z biura reklamy Radia Lublin. – Chodzi o to, aby przyciągnąć słuchacza. Obecnie reklam jest bardzo dużo i nie wszystkie trafiają do naszych uszu. Reklama musi się czymś wyróżniać – lektorem, skeczem, ale najważniejszy jest scenariusz. Reklama telewizyjna ma obraz i dźwięk, my mamy tylko dźwięk. Działamy tylko na uszy, a nie na oczy. Zrobić taką dobrą reklamę jest dużą sztuką.
Reklama ma cel
– Najlepsza reklama to taka, która dociera do klienta. Ma ona zainteresować, skupić się na produkcie i osiągnąć efekt końcowy, by słuchacze skorzystali z tego, co z niej jest – przyznaje Wojtek Grzesiak, Radio Zachód. – Wszystko poszło w kierunku krótkiego przekazu. Kiedyś reklama była dziełem artystycznym; była piosenka, scenka, zatrudniano aktorów. Teraz wygrywa przekaz komunikatu radiowego. Można stworzyć coś co jest atrakcyjne pod względem dźwiękowym lub treściowym, można zagrać efektami lub kombinacją słowną. Wiele zależy od tego, jaki mamy produkt lub co chcemy zareklamować. Ważne, aby ktoś tę reklamę zapamiętał, był w niej powtarzający się slogan, coś zabawnego, co zyska własne życie. Istnieje niebezpieczeństwo, że może być spot może być kojarzony z samą reklamą lub jej twórcami, a nie reklamowanym produktem. W mojej ocenie było tak z produktami, w których reklamie grał kabaret Mumio. Świat opowiadał sobie skecze z tych reklam, nie do końca wiedząc co oni reklamowali
Zrozumienie reklamy
– Najlepsza reklama radiowa jest czytelna i nie wprowadza odbiorcy w błąd – zaznacza Wojciech Wiktorowski, naczelnik Wydziału Kontroli Przekazów Handlowych i Audiowizualnych Usług na Żądanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. – Nadawca musi zrównoważyć dwie kwestie – swoją niezależność, również finansową, od reklamodawców, odbiorca zawsze musi mieć możliwość odróżnienia reklamy od materiału redakcyjnego, stąd szczególne przepisy dotyczące oznaczania reklam i czasu ich emisji.
– Audytorium 17 to broker reklamy radiowej siedemnastu rozgłośni regionalnych Polskiego Radia. Podstawą każdego przekazu reklamowego jest to, by on trafił do słuchacza, został zapamiętany i odniósł skutek w postaci zainteresowania marką, produktem, usługą – mówi Paweł Paluch, prezes zarządu Audytorium 17. – Dotyczy to rynku ogólnopolskiego, jak i rynku lokalnego. Zasady konstruowania przekazu reklamowego są takie same.
Najlepsze reklamy i spoty
Do konkursu na najlepszą reklamę wpłynęło 14 reklam i 15 spotów autopromocyjnych. W kategorii Reklamy najlepiej realizującej Ochronę Odbiorcy nagrodę przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przyznano Radiu Olsztyn za reklamę „19 procent. Bohater”.
W kategorii autopromocja kultury i edukacji w publicznej radiofonii nagrodę otrzymało Radio Łódź za spot „Weekend z kurierem”.
Nagroda publiczności trafiła do Radia Poznań za spot z transmisji meczu Legii Warszawa z Lechem Poznań.
PaSe
Fot. Mirosław Trembecki
Zobacz zdjęcia z XXVI Seminarium Reklamy Radiowej
w Kazimierzu Dolnym