Linia kolejowa połączy Bogdankę z Łęczną

bogdanka1

Nowa linia kolejowa pomiędzy Bogdanką, Puchaczowem i Łęczną wkroczyła dziś (28.06.) w fazę przedprojektową. List intencyjny w tej sprawie podpisały: Lubelski Węgiel „Bogdanka”, Starostwo Powiatowe w Łęcznej, gmina Łęczna oraz Enea – która jest właścicielem kopalni.

Nowa linia kolejowa pomiędzy Bogdanką, Puchaczowem i Łęczną wkroczyła dziś (28.06.) w fazę przedprojektową. List intencyjny w tej sprawie podpisały: Lubelski Węgiel „Bogdanka”, Starostwo Powiatowe w Łęcznej, gmina Łęczna oraz Enea – która jest właścicielem kopalni.

– Partnerem projektu budowy linii kolejowej jest Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju – podkreśla wiceminister tego resortu Artur Soboń. – Patronujemy temu przedsięwzięciu, bo jest to porozumienie pomiędzy samorządami a biznesem, wpisujące się w rozwój Polski Wschodniej i poprawę dostępności komunikacyjnej regionu. Ale tak naprawdę jest to projekt infrastrukturalny, który poprzedza duży projekt biznesowy, na jaki w województwie lubelskim liczymy, czyli nową inwestycję energetyczną na terenie Starej Wsi.

Budowa elektrowni w najnowszej technologii zgazowania węgla dla produkcji gazu syntezowego w miejscowości Stara Wieś koło Łęcznej jest obecnie na etapie studium wykonalności. Enea zakłada, że ta inwestycja zostanie zrealizowana do 2024 lub 2025 roku. Linia kolejowa musi już wtedy funkcjonować.

– Jednotorowa linia ma mieć długość 10 kilometrów – potwierdza prezes spółki Enea Badania i Rozwój, Stefan Pacyński. – Na linii tej byłyby cztery przystanki: Bogdanka, Puchaczów, Stara Wieś i Łęczna. Do Bogdanki codziennie dojeżdża 1000-1200 osób. Sytuacja na drodze jest naprawdę trudna. Statystyki pokazują już ileś tysięcy przekroczeń prędkości. Dzięki tej linii bezpieczeństwo dojazdu do Bogdanki zdecydowanie się poprawi. Oczywiście chcielibyśmy również, aby na tej linii były realizowane dostawy paliwa i produktów ubocznych elektrowni, która powstanie. Połączenie pomiędzy Bogdanką i Łęczną jest o tyle atrakcyjne, że, jeśli jako inwestor wystąpi tu gmina, to pozyskanie gruntów i procedowanie tego projektu stają się prostsze.

– Jesteśmy otwarci na współpracę. Bardzo cieszę się, że doszło do podpisania tak szerokiego porozumienia. Bez aktywnej roli samorządu, na terenie którego będzie budowana linia, inwestycja nie mogłaby zostać zrealizowana. To gmina ma możliwość przeprowadzenia wszystkich procedur i dokumentacji, które będą początkiem fizycznej budowy linii kolejowej – potwierdza Leszek Włodarski, burmistrz Łęcznej. – Mamy nadzieję, że ta linia spowoduje powstanie nowych inwestycjach, co da nowe miejsca pracy.

Docelowo Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju planuje połączenie nowej linii kolejowej z magistralą E7, łączącą Lublin z Warszawą. – Będziemy starali się tak planować środki z programu Polska Wschodnia, by zabezpieczyć współfinansowanie dla tego projektu środkami europejskimi – stwierdza Artur Soboń.

Jak dodał minister Soboń, nowa linia kolejowa Łęczna-Bogdanka będzie elementem rewitalizacji siatki kolejowej w województwie lubelskim, a przyszłościowo, ułatwi podróże mieszkańców tej części regionu do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

JB / opr. ToMa

Fot. Jacek Bieniaszkiewicz

Exit mobile version