Lubelski pojazd na wodór znów pojedzie w londyńskim Eco-marathonie

dscf3693

Prototypowy pojazd zasilany wodorem, zbudowany przez studentów Koła Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej, po raz kolejny stanie na starcie Shell Eco-marathonu w Londynie.

W konkursie wygrywają studenckie ekipy, których konstrukcje przejadą najwięcej przeliczeniowych kilometrów na ekwiwalencie litra paliwa lub kilowatogodziny. W ubiegłym roku Hydros był szósty z wynikiem 350 kilometrów na metrze sześciennym wodoru.

– Modyfikacje napędu mają ten wynik poprawić – mówi członek ekipy Konrad Wójcik. – Głównym źródłem zasilania Hydrosa jest ogniwo paliwowe. Ale nawet seryjnie produkowane samochody wodorowe są swego rodzaju hybrydą. Oprócz ogniwa wprowadzane są do nich baterie lub pakiety superkondensatorów, które pomagają w momencie nagłych startów lub przyspieszeń. U nas też taki system jest. Wspomagamy nasze ogniwo baterią superkondensatorów. I to jest nasz klucz do sukcesu.

Rekord w kategorii prototypów na wodór należy od pięciu lat do Holendrów. To 1227 kilometrów na metrze sześciennym wodoru.

Obok studentów z Politechniki Lubelskiej w Shell Eco-marathonie wystartują w tym roku ekipy z Gdańska, Gliwic, Krosna, Łodzi i Warszawy. Ogółem w rywalizacji weźmie udział 161 zespołów z 25 krajów. Konkurs potrwa do 2 do 5 lipca.  

JB / opr. ToMa

Fot. Jacek Bieniaszkiewicz

Exit mobile version