Wykorzystują sztukę, by uczyć emocji. Niecodzienne zajęcia dla lublinian

62591706 345736719475072 43278006029910016 n 1

Bajkoterapia, muzykoterapia oraz choreoterapia – to wszystko, aby najmłodsi mieszkańcy Lublina mogli poznać różne emocje i umieć sobie z nimi poradzić. Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie organizuje zajęcia dla dzieci.

W ramach inicjatywy, dla każdej grupy zaplanowano po trzy spotkania. W trakcie pierwszych dwóch, za pomocą arteterapii, dzieci poznają takie emocje jak złość, radość czy smutek.

Czym jest arteterapia?

– Arteterapia to szukanie siebie poprzez środki sztuki: muzykę, taniec czy sztuki wizualne – mówi Anna Zbiciak, arteterapeutka. – Na dzieci wpływa to bardzo naturalnie, bo są w okresie, gdy rysowanie i śpiewanie swobodne jest bardzo naturalne. Dorośli potrzebują więcej czasu, aby się na to otworzyć, ale efekty są bardzo głębokie. Podczas zajęć korzystamy z serii o emocjach Wojciecha Kołyszko. We wszystkich opowieściach obserwujemy podróż dzieci mieszkających w jednym domu w głąb emocji. Ważnym elementem opowieści jest pokazywanie dwóch stron – nie możemy się tylko cieszyć i używać radości, jeśli nie będzie przestrzeni na inne emocje to radość nie będzie pełna.

Emocje stworzą księgę

– Zaczynamy od bajkoterapii, czyli czytania książeczek, później są zabawy ruchowe – choreoterapia, a następnie zajęcia plastyczne, bo naszym głównym tematem jest Wielka księga mile widzianych emocji – wyjaśnia Magdalena Szymańska-Mazurek, kierownik filii nr 37 Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie. – Będziemy powoli tworzyć stronice tej książki. Tworzymy prace, które będą zamieszczane na wielkich kartach księgi ozdobionych przez dzieci. Na finałowym spotkaniu będziemy tworzyć książkę w całość. Ważne jest kształtowanie rozwoju emocjonalnego dzieci. Współcześnie tempo życia jest szybkie i nie zawsze jest czas na okazywanie emocji pozytywnych ani negatywnych. To jest bardzo potrzebne. Zajęcia pomogą dzieciom w uwalnianiu swoich odczuć. Dzieci lubią dowolną ekspresję, a my nie ograniczamy ich. Każdy może wykonać pracę jak chce, a treścią jest dana emocja. Podczas choreoterapii dzieci mogą wykonać dowolny ruch w trakcie tańca, nie ma ograniczeń i ram, których dzieci nie lubią.

Pełen rozwój dzieci

– Stawiamy na rozwój dzieci i chcemy, aby zdobywały jak najwięcej doświadczeń. Nie zawsze jesteśmy w stanie zapewnić im wszystko, co chciałybyśmy – przyznaje Katarzyna Torej-Kotuła, wychowawca grupy 4-latków w Niepublicznym Przedszkolu Dzieciaki.pl w Lublinie. – Tutaj jest połączenie trzech form: aktywności fizycznej, słuchania i twórczości plastyczno-technicznej. Dzieci są zachwycone – słuchały w skupieniu, wyszalały się na tańcach. Maluchy są bardziej otwarte, chętne na nowe doświadczenia.

Projekt „Wielka księga mile widzianych emocji” jest dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Partnerstwo dla książki”. W projekcie weźmie udział 60 dzieci z trzech rożnych przedszkoli.

InYa

Fot. Inna Yasnitska

Exit mobile version