Przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. W ramach pierwszego etapu powstanie 3300 km tras

W województwie lubelskim ruszył rządowy program przywracania połączeń komunikacyjnych. Samorządy dostają dofinansowanie na transport autobusowy w miejscach, gdzie od lat go nie było. Dziś (30.08) 21 samorządów z województwa lubelskiego odebrało promesy.

Jak mówił wojewoda lubelski Przemysław Czarnek, autobusy obsłużą w regionie ponad 3300 kilometrów. – Te 3300 kilometrów na 104. nowych liniach komunikacyjnych to są właśnie linie utworzone przez organizatorów, czyli przez 12 gmin, 8 powiatów i przez samorząd województwa lubelskiego. To jest bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców, zwłaszcza z małych miejscowości oddalonych od głównych szlaków komunikacyjnych. Po to jest ta ustawa – dodał wojewoda.

Burmistrz Ryk Jarosław Żaczek przypomniał, że rycki samorząd w 2016 roku zdecydował się na ryzykowny ruch odkupienia części upadłego PKS Puławy. – Z wielkimi problemami, ale ten transport na terenie powiatu znacznie szerzej utrzymujemy. W naszym przypadku promesa to będzie wsparcie w wysokości 150 tys. złotych w skali tych 4 miesięcy do końca roku. Traktujemy to jako początek programu i oczywiście ilość tych linii będziemy chcieli w przyszłości zwiększyć – podkreślał.

Wójt gminy Głusk Jacek Anasiewicz ma w swojej gminie problem innej natury. Jak mówił Radiu Lublin, mieszkańcy jego gminy oczekują komunikacji miejskiej. – Jesteśmy gminą podmiejską, bezpośrednio graniczymy z Lublinem i najbardziej oczekiwana komunikacja to jest wydłużanie linii miejskich na terenie gminy. Ta komunikacja niestety jest bardzo kosztowna. Nie zawsze nas stać, żeby takie linie wydłużać i otwierać. Te środki, zgodnie z założeniami programu, mogą być wykorzystywane na linie, które niestety nie wjeżdżają do miasta. Zaplanowaliśmy taką jedną, która dojeżdża do granicy, gdzie mieści się punkt przesiadkowy przy końcu ulicy Abramowickiej. Tu mieszkańcy będą mieli szansę przesiąść się do autobusu miejskiego – podkreślał.

Zygmunt Litwiniuk, wójt gminy Tuczna, zaznaczył, że ich promesa jest niewielka, ponieważ to będzie tylko jedna linia. – Częściowo rozwiąże ona problem odwożenia dzieci do szkół, jak również dowożenia pensjonariuszy do środowiskowego domu samopomocy, który w gminie już od 5 lat mamy. Ta linia rozwiąże problem dojazdu mieszkańców do lekarza, kościoła czy apteki. Gmina Tuczna jest gminą typowo rolniczą, w zasadzie centrum mieści się w stolicy gminy i mieszkańcy oczekują, żeby raz w tygodniu znaleźć się w Tucznej, żeby zrobić zakupy. Ja jestem z wykształcenia ekonomistą, więc gwarantuję, że ta linia, na którą w tej chwili otrzymujemy promesę, będzie opłacalna. Generalnie gminy wiejskie się wyludniają. Gdy rozpocząłem prace na stanowisku wójta w 2002 roku, miałem niemal 4 tys. mieszkańców, w tym momencie tzw. deklaracje śmieciowe złożyło mi 2,5 tys. mieszkańców.

– Są takie miejsca, gdzie rzeczywiście ludzie są wykluczeni – mówi Janusz Skólimowski, wicestarosta bialski. – Poruszają się własnymi środkami lokomocji, ale powinni mieć dostęp również do komunikacji publicznej. W naszym powiecie są różnego rodzaju centra – jest centrum Biała Podlaska jako miasto i drugie centrum, Międzyrzec i Terespol. Komunikujemy Terespol i Międzyrzec, bo tam oczywiście były linie komercyjne, ale one jeżdżą raz czy dwa razy dziennie i ich tam po prostu brakuje – dodaje.

– Chcieliśmy rozpocząć – podsumowuje wojewoda lubelski Przemysław Czarnek. – Chcieliśmy pokazać innym samorządom, że to się opłaca. Teraz samorządy muszą sobie szacować koszty poszczególnych linii komunikacyjnych, deficyt na tych liniach i muszą przede wszystkim wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem te linie powinny być rozbudowane, bo mieszkańcy tego potrzebują. Mamy na ten rok 24 mln złotych, ale to jest fundusz, więc te środki nie przepadają. W tym pierwszym naborze, który dzisiaj będziemy mieli przyjemność rozdać, to jest ok. 1 mln złotych – dodaje.

W tym roku na realizację programu państwo przeznaczy w skali kraju 300 mln złotych. W 2020 roku będzie to już 800 mln złotych.

TSpi/WP

Fot. www.lublin.uw.gov.pl

Exit mobile version