Wykluczenie komunikacyjne przechodzi do lamusa

neon pks dworzec wroclaw

Dodatkowe autobusy i nowe linie autobusowe do miejscowości dotychczas wykluczonych komunikacyjne – to cel tzw. ustawy PKS-owej, czyli ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Dzięki nowym rozwiązaniom rząd będzie dofinansowywał przywracanie lokalnych połączeń autobusowych.

Z tej możliwości zamierza skorzystać między innymi PKS w Rykach. Na terenie powiatu ryckiego potrzeba bowiem dodatkowych połączeń między innymi w Grabowie Ryckim, na terenie gminy Nowodwór, gdzie mieszkańcy wskazują na realne problemy komunikacyjne:

– U nas w Nowodworze nie ma lekarzy specjalistów, a chcąc pojechać do lekarza, to nie ma czym. Gdy dzieci nie zawiozą to jest problem – mówi jedna z mieszkanek gminy.

– Okres wakacyjny to czas „pusty”, bo gdy jest rok szkolny to młodzież dojeżdża do szkół. Wówczas jest autobus o 7.00 i powrotny o 14.00 i o 16.00. A w wakacje nie ma wcale – mówi sołtys Grabowa Ryckiego Emil Brodowski.-  Przydałby się taki kurs. Nie musi to być autobus o dużych gabarytach, ale na przykład bus. Bo gdy ktoś ma do lekarza na 11.00 czy 12.00, to nie ma potrzeby jechać o 7.00 rano. A można by ten autobus puścić w kółko: przez Grabów Rycki, Jakubówkę, Grabów Szlachecki i Leopoldów. Tak, żeby mieszkańcy mogli dotrzeć do Ryk i wrócić. 

Wojewoda lubelski Przemysław Czarnek podkreślał na antenie Radia Lublin, że środkami z rządowego programu można dofinansować tylko linie deficytowe i takie, które będą nowe. Nowe, to nie znaczy, że zupełnie nowo wybudowane. – Może to być wydłużenie istniejącej linii komunikacyjnej o kilka przystanków do kolejnych miejscowości, bądź zbudowanie przystanku w miejscowości, przez którą przejeżdżał bus, ale się nie zatrzymywał. To też będzie traktowane jako nowa linia komunikacyjna – mówił wojewoda Czarnek, który był czwartkowym (8.08) gościem poranka Radia Lublin.

CZYTAJ: Wojewoda o reaktywacji PKS: Państwo nie przejmie zadań samorządów

Prezes PKS Ryki Ryszard Nowak mówi wprost, że dla takich przedsiębiorstw jak to, którym kieruje, rządowy program jest zbawieniem, bowiem pozwoli firmie ograniczać straty, jakie ponosi na liniach nierentownych. – Nie oznacza to, że pokryje wszystkie koszty, ale bardzo się cieszę, że po raz pierwszy rząd zauważył problem mieszkańców wsi – mówi prezes Nowak.

CZYTAJ: Prezes PKS Ryki: rząd zauważył problem mieszkańców wsi

Mieszkańcy natomiast swój problem definiują bardzo prosto. – W ogóle nie ma czym przyjechać, nie ma czym odjechać, nie ma czym i koniec – mówi jedna z mieszkaniec gminy Nowodwór. – Tylko rower zostaje. Żeby pojechać do lekarza, trzeba chodzić i prosić, by ktoś zawiózł. A nie zawsze ktoś może, bo kto ma prawo jazdy i samochód idzie w dzień do pracy.

Wniosek o dopłatę na uruchomienie nowych linii komunikacyjnych, w poniedziałek chce złożyć także Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego. – Zarząd województwa planuje uruchomić jeszcze w tym roku kilka linii komunikacyjnych, uwzględniając linie, których przebieg obejmuje co najmniej dwa powiaty, w których aktualnie brakuje połączeń autobusowych – mówi rzecznik marszałka województwa lubelskiego Remigiusz Małecki .

Jednak nie wszystkie samorządy zamierzają skorzystać z dotacji. Członek Zarządu Powiatu Puławskiego ds. technicznych Jan Ziomka stwierdził, że prawdopodobnie w tym naborze powiat nie będzie występował o dotację. Natomiast w przyszłości jest to niewykluczone. – Program jest bardzo potrzebny, aczkolwiek dotyczy raczej powiatów bardziej wykluczonych z połączeń autobusowych – powiedział Ziomka. – Muszę się pochwalić, że powiat puławski jako jeden z nielicznych, spełnia już te wymogi, gdyż każda siedziba gminy na terenie powiatu, ma regularne połączenie z siedzibą powiatu, czyli Puławami.

Swój akces do programu poszczególne samorządy mogą zgłaszać do 14 sierpnia. W ramach rządowego programu przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Lubelszczyzna otrzyma ponad 24 miliony złotych. Rząd przewiduje dofinansowanie do takich przewozów do roku 2021 w wysokości jednego złotego do wozokilometra. Natomiast samorząd będzie musiał dopłacić do kwoty deficytu na danej linii co najmniej 10 procent ze środków własnych.

Oprócz samorządu ryckiego wniosek o dofinansowanie przygotowuje między innymi Starostwo Powiatowe w Łukowie.

ŁuG/WP

Fot. Wikipedia

Exit mobile version