Ta inwestycja nie tylko rozwiąże problemy komunikacyjne, ale znacznie ułatwi płynność międzynarodowego ruchu kolejowego. W Terespolu podpisano list intencyjny w sprawie współpracy przy budowie nowego bezkolizyjnego skrzyżowania drogowo-kolejowego, czyli dwupoziomowego wiaduktu.
– Zarówno ta inwestycja, jak i rozbudowa przejścia granicznego ma niewątpliwie wymiar historyczny – podkreślał senator Grzegorz Bierecki. – To dla mnie także w pewnym sensie osobisty sukces, bo o to zabiegałem. Polska tworzy to, co można porównać z budową portu w Gdyni. Jeżeli weźmiemy pod uwagę wielkość mocy przeładunkowych, to jest ona zbliżona do naszych dużych portów morskich. Podatki, jakie uzyska państwo polskie z funkcjonowania tego poru będą także porównywalne do dochodów, jaki uzyskujemy z wielkich portów.
Przejście w Terespolu stanowi część tak zwanego Jedwabnego Szlaku wiodącego z Chin. – Ta inwestycja znacznie zwiększy przepustowość kolejową, a tym samym wymianę towarów – wyjaśniał Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo. – Jako firma usługowa jesteśmy zainteresowani przewozem wszelkich ładunków, które generuje rynek. Przy wzrastającej wymianie gospodarczej między państwami i kontynentami, w związku ze znaczącym rozwojem gospodarczym Polski, te zdolności przeładunkowe w Małaszewiczach z naszego punktu widzenia powoli się wyczerpują. Cieszymy się, że PKP PLK podejmuje inwestycje, które pozwolą udrożnić i przyspieszyć przewóz ładunków. Widzimy potrzebę wzrastającego zapotrzebowania i chcemy być beneficjentem tego postępu.
– Budowa i rozwój przejścia ma znaczenie nie tylko lokalne – dodawał burmistrz Terespola Jacek Danieluk. – Oznacza to także kolejne miejsca pracy dla mieszkańców. Terespol – choć mały – ze względu na swoje położenie geograficzne, geopolityczne i strategiczne łączy Europę Zachodnią z Wschodnią oraz z wnętrzem Rosji, a nawet Azji, czyli Chinami (…). Miliony, które trafiają tutaj z funduszy unijnych i rządowych spowodują, że nam wszystkim będzie się żyło łatwiej i lepiej.
– Przebudowa skrzyżowania w Terespolu jest niezbędna – przyznawali zgodnie wszyscy uczestnicy spotkania. W perspektywie ruch pociągów ma się zwiększyć czterokrotnie, a to oznacza niemal całkowite zablokowanie ruchu kołowego na tym skrzyżowaniu.
Prace projektowe mają się zakończyć w 2021 roku. Inwestycja powinna być oddana do użytku w 2024 roku. Koszt samych prac projektowych jest szacowany na ponad 2,5 miliona złotych.
RMaj / opr. MatA
CZYTAJ TAKŻE: W Terespolu stanie nowy wiadukt. Inwestycja upłynni ruch kolejowy
ZOBACZ ZDJĘCIA: Podpisanie listu intencyjnego dot. budowy wiaduktu, Terespol 31.08.2019, fot. Piotr Michalski