Ekspresowa obwodnica Kraśnika już w budowie

3956525 lg

Ruszyła budowa obwodnicy Kraśnika. 10-kilometrowy odcinek będzie częścią drogi ekspresowej S19, stanowiącej istotny fragment międzynarodowej trasy Via Carpatia. Uroczyste wbicie łopaty z udziałem przedstawicieli rządu odbyło się w Słodkowie Drugim, tuż obok Kraśnika.

ZOBACZ ZDJĘCIA: Rozpoczęcie budowy obwodnicy Kraśnika, 04.11.2019, fot. Piotr Michalski

– Via Carpatia to kręgosłup komunikacyjny Europy Środkowej, ale i bardzo ważna inwestycja dla lokalnych mieszkańców – mówi wicepremier Jacek Sasin. – Powstanie obwodnicy Kraśnika spowoduje, że życie w mieście będzie toczyło się normalnym rytmem, a nie w cieniu TIR-ów i sznurów samochodów. Ale przede wszystkim ta obwodnica Kraśnika to fragment drogi Via Carpatia, która połączy północną Europę – Litwę, z południową – Grecją. Trasa przetnie nie tylko Polskę, ale również Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię.

Mieszkańcy Kraśnika cieszą się z budowy obwodnicy, która może poważnie zmniejszyć obciążenie komunikacyjne miasta. – TIR-y wożą ciężki ładunek, więc hałas jest duży. Kiedy przyjdzie mi jechać koło godziny 7.00, to tu już jest taki tłok, że trzeba wyjechać pół godziny wcześniej, żeby zajechać na czas. Obwodnica na pewno by się przydała. Miasto jest zakorkowane, bo każdy „pcha się” na Kraśnik.

– S19 to silnik rozwoju dla regionu – mówi minister Andrzej Adamczyk. – Via Carpatia powstaje zgodnie z naszymi deklaracjami. Szczególnie szybko budowana jest między Lublinem a Rzeszowem.

Budowę „ekspresówki” z Lublina w kierunku Rzeszowa podzielono na 12 odcinków: 6 w województwie lubelskim i 6 w podkarpackim. W naszym województwie prace są prowadzone już na 5 odcinkach. W pierwszej kolejności roboty ruszyły na trzech z nich: pomiędzy końcem obwodnicy Kraśnika a węzłem Lasy Janowskie. Maszyny budowlane pojawiły się również pomiędzy Lublinem a Niedrzwicą Dużą. Na wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej czeka tylko ostatni odcinek: Niedrzwica Duża – Kraśnik Północ.

Fot. gddkia.gov.pl

– Perspektywa połowy 2022 roku to: wszystkie 12 odcinków oddanych do użytkowania i Via Carpatia pomiędzy Rzeszowem a Lublinem jako nieprzerwany ciąg drogowy o parametrach 2 plus 2 (droga dwujezdniowa o 2 pasach w każdą stronę), czyli trasa bezpieczna, komfortowa, zapewniająca sprawny dojazd – informuje wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

– To bardzo długo oczekiwana droga – stwierdza marszałek województwa lubelskiego, Jarosław Stawiarski. – Stajemy się częścią Europy. Jeżeli będą dwa pasy do Rzeszowa i dwa pasy do Lublina, to stajemy się regionem, gdzie będzie można dojechać naprawdę bardzo szybko na kraniec Europy: do Lizbony, Salonik, Helsinek. Dzięki tej trasie będzie też można wzmocnić rozwój gospodarczy Lubelszczyzny. Bo kto chce inwestować w tereny, do których nie wiodą szybkie drogi dojazdowe?

– Mieszkańcy Kraśnika doczekali się inwestycji strategicznej dla całego regionu – mówi starosta kraśnicki, Andrzej Rolla. – Już od dwóch tygodni przychodzą do mnie przyszli potencjalni inwestorzy, którzy są zainteresowani działkami na terenie powiatu kraśnickiego.

W Polsce szlak Via Carpatia będzie wiódł przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

Z pierwszych fragmentów nowej drogi kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 roku.

Budowa obwodnicy Kraśnika pochłonie około 320 milionów złotych.

ZAlew / opr. ToMa

Fot. Piotr Michalski 

Exit mobile version