W Lubelskiem powstanie największy park logistyczny Europy

baner containers loader

W Małaszewiczach w powiecie bialskim, gdzie znajduje się suchy port przeładunkowy, ma powstać największy w Europie park logistyczny. Plany jego utworzenia ma spółka Cargotor. Jej prezes Andrzej Sokolewicz spotkał się dziś (28.11) z uczniami technikum kolejowego w Małaszewiczach. Opowiadał o dużym znaczeniu tej inwestycji w kontekście powstania Nowego Jedwabnego Szlaku.

– Park logistyczny w Małaszewiczach ma być naszym oknem na Wschód, częścią Nowego Jedwabnego Szlaku. Ma obsługiwać obrót towarowy, prowadzony koleją z Chin do krajów Unii Europejskiej. Ten park to będzie zoptymalizowany układ torowy, najnowocześniejsze urządzenia zarządzania ruchem kolejowym – wyjaśnia Andrzej Sokolewicz.

– Dzisiaj w tej szkole niezwykle hucznie obchodzony jest Dzień Kolejarza. Wręczamy też pierwsze pięć stypendiów dla młodych adeptów sztuki kolejarskiej i mamy pełną determinację, żeby ta młodzież w ciągu kilku najbliższych lat zasiliła kadrę Cargotoru. Zakładamy, że w Małaszewiczach powstanie ponad 300 nowych miejsc pracy – dodaje Andrzej Sokolewicz.

– Myślę, że jest to inwestycja na przyszłość, nie tylko dla obecnych uczniów, ale także dla osób, które zamierzają tu przyjść. Na pewno park logistyczny będzie non stop rozszerzał swoją działalność i poszerzająca swoją ofertę o nowe miejsca pracy. Chciałbym pracować w zawodzie, w którym się kształcę, czyli technik automatyk sterowania ruchem kolejowym – stwierdza Mateusz Tarasiuk, uczeń Zespoły Szkół im. Władysława Stanisława Reymonta w Małaszewiczach.

– Wierzymy, że na czas budowy parku logistycznego, utrzymamy na pewno obecną zdolność przewozową – mówi Andrzej  Gomoła, dyrektor Biura Ruchu Kolejowego w Cargotorze. – Do największych problemów tej inwestycji będzie należało pozyskanie wykonawców. Na rynku budowlanym są problemy z firmami, które podjęłyby się wykonania tak wielkiej inwestycji.

– Pierwszy cel stworzenia parku logistycznego to spowodowanie, żeby Polska Wschodnia nie spadła w otchłań peryferialności. Co do kwestii technicznych, to podstawowym celem jest czterokrotne zwiększenie przepustowości Małaszewicz w stosunku do obecnej. Stąd potrzeba tak wielkich zmian w układzie torowym i systemach sterowania ruchem kolejowym, czyli wprowadzenia absolutnej nowoczesności kolejowej w Małaszewiczach – informuje Andrzej Sokolewicz.

Koszt budowy parku wyniesie 3 mld złotych. Pieniądze miałyby pochodzić z budżetu państwa i Unii Europejskiej. Jak mówił prezes Cargotor, inwestycja ma poparcie ministerstw: Infrastruktury, Funduszy i Polityki Regionalnej, Finansów oraz Spraw Zagranicznych. Budowa ma się rozpocząć w 2021 roku i potrwać do 2028.

MaT / opr. ToMa

Fot. cargotor.com

Exit mobile version