„Żyję na 100%”. Zamość promuje zabawę bez alkoholu

plakat partner

„Żyję na 100%” to tytuł nowej zamojskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej, która ma na celu ograniczenie zjawiska nadużywania alkoholu. Przedstawiciele uczestniczących w akcji instytucji wskazują na związek nadużywania trunków z przemocą w rodzinie, wypadkami drogowymi i problemami ze zdrowiem. Zachęcają też do sportowej i kulturalnej aktywności.

Eksperci alarmują: w ciągu ostatnich 20 lat spożycie alkoholu w Polsce znacznie wzrosło. – Średnio na jednego Polaka przypada 9,5 litra czystego alkoholu rocznie, co stawia nas w niechlubnej czołówce światowej – mówi dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Zamość, Krzysztof Rusztyn. – Przeciętny dorosły mieszkaniec naszego kraju wydaje na alkohol ponad 400 zł rocznie. Wartość przychodów podmiotów obracających alkoholem w Polsce wynosi ogólnie 38,5 mld zł. To prawie połowa tego, co państwo wydaje na obronność i bezpieczeństwo wewnętrzne razem wzięte. Z badań wynika, że 11% dorosłych Polaków nadużywa alkoholu. To bardzo zatrważająca statystyka. Jeszcze bardziej przytłaczające jest to, że 2,4% mieszkańców naszego kraju przejawia zachowania, mające znamiona uzależnienia.

– Nie chcemy nakłaniać do tego, żeby nie pić alkoholu w ogóle, tylko by pić w taki sposób, żeby znać granicę. Trzeba wiedzieć, kiedy powstaje zagrożenie dla zdrowia: naszego, rodziny, społeczeństwa – wyjaśnia Małgorzata Bzówka, wiceprezydent Zamościa.

– Kontrola picia możliwa jest jedynie wtedy, gdy nie ma uzależnienia. Medycznie uznajemy, że powrotu do kontrolowanego picia nie ma. Czy nie łatwiej jest zachowywać tę kontrolę przez długi czas i korzystać z tych napojów jedynie jako dodatku, włączonego w różnego rodzaju sytuacje czy imprezy? – pyta Izabella Kwiatkowska, prezes Zamojskiego Stowarzyszenia Ochrony Zdrowia Psychicznego, specjalista terapii uzależnień.

– Kampania ma zachęcić do oceny swojego wzoru spożycia napojów alkoholowych. Dlatego też promujemy w niej test diagnostyczny zalecany przez Światową Organizację Zdrowia – AUDIT (czyli Test Rozpoznawania Problemów Alkoholowych). Drugim celem kampanii jest ograniczenie liczby osób pijących ryzykownie, a trzecim motywowanie do atrakcyjnych, kreatywnych, bezpiecznych form spędzania wolnego czasu – informuje Katarzyna Bednarczuk z Wydziału Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Zamość.

W kampanię aktywnie włączyły się miejskie instytucje.

– Alkohol sam w sobie może nie jest tylko najgorszym złem, tylko sposób jego spożywania albo ilości, które się pije. Ośrodek Sportu i Rekreacji posiada idealne warunki, żeby spędzać czas w inny sposób. Mamy wspaniałą gamę obiektów sportowych, na których jesteśmy w stanie przyjąć właściwie wszystkich – zaprasza Mateusz Ferens, dyrektor Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zamościu.

– Działalność programowa Zamojskiego Domu Kultury sama z siebie wpisuje się w tę kampanię. Wszystko, co robimy, to swoista profilaktyka – mówi Janusz Nowosad, dyrektor Zamojskiego Domu Kultury.

– Po to, byśmy wyszli do zamojskich odbiorców z propozycją zabawy bez alkoholu, powstała Wędrująca Estrada. Udało mam się udowodnić, że taka wielopokoleniowa zabawa jest możliwa. Drugim takim projektem jest „Za horyzont wyobraźni”. Myślę, że kreatywne formy spędzania wolnego czasu są najlepszym antidotum na nadużywanie wszelakich środków – stwierdza Joanna Bilska-Pawłowska, kierownik Działu Artystyczno–Organizacyjnego Zamojskiego Domu Kultury.

Wkrótce powstanie fanpage kampanii na Facebooku, a na stronie zamosc.pl zostanie utworzona specjalna zakładka, w której znajdą się praktyczne informacje dotyczące zasad rozsądnego korzystania z alkoholu.

AlF / opr. ToMa

Fot. Aleksandra Flis / zamosc.pl 

Exit mobile version