„Kolizje” – 15 lat pracy twórczej Agnieszki Wójtowicz

plakat a2 3

Nowa twórcza rzeczywistość Agnieszki Wójtowicz  to cykl czternastu obrazów-kwadratów. Artystka już nie naśladuje, nie kopiuje rzeczywistości jak w ostatnich cyklach, lecz opuszcza ulice miasta, przystanki i rozkłady jazdy; zrywa z przedmiotowością i upraszcza formy.

Malarski „atom” u artystki to krótka kreska wykonana korektorem. Korektor przeznaczony do wymazywania, tuszowania wcześniej błędnie napisanych wyrazów w jej malarstwie jest kreską pierwszą, pełnokrwistą, spodziewaną i zaplanowaną. Linie wykonane korektorem tworzą ruchomy obraz ściśle do siebie przylegających białych linii.

Druga elementarna forma geometryczna to czarny kwadrat- tło, zostaje on z zapamiętaniem pokryty drobną kreską białego korektora. Niepowstrzymanie zapisany, z uporem zapisany. Te białe linie pokrywają prawie całą powierzchnię czarną- próbują ją zapisać, niejako poprawić. Czym jest czarne? Znany kształt czarnego kwadratu jest wyjściem ze świata i może śmiercią. Białe chce przewalczyć mrok. Tylko przez drobne czarne otwory – kratery, zagęszczające się na brzegach obrazów, przenika do nas otchłań. Istnienie koliduje z nieistnieniem, białe jest wszechogarniającym plenieniem się życia.

Technika w „Kolizjach” jest bardzo widoczna, pisanie kresek na czarnym płótnie jest informacją, treścią, językiem, który każdy z nas może czytać według własnej wyobraźni.

Okrągły stempel pocztowy z datą urodzenia i miejscem, w którym tworzy artystka, pojawia się na obrazach niczym podpis, symbol obecności.

Eksperymentem jest też Miejsce, w którym odbywa się wystawa. To „Manifest Wino”, winiarnia z restauracją, nie galeria. Miejsce, gdzie życie zawsze wygrywa.

Monika Palikot

kurator wystawy 

 

Patronat medialny: Radio Lublin.

Fot. materiał organizatora /nadesłany/

Exit mobile version