Wyjątkowy koncert symfoniczny łączący w swoim repertuarze pierwiastki hiszpańskie, włoskie i polskie! Marta Gębska – 17-letnia niezwykle utalentowana skrzypaczka oraz Roman Lasocki – jeden z najwybitniejszych skrzypków polskich średniego pokolenia, a wszystko to pod batutą maestro Tomasza Bugaja. Takie przyjemności czekają na gości piątkowego koncertu w Filharmonii Lubelskiej. Niezapomniane wrażenia gwarantowane!
„Karnawał w rytmie bolera”
Piątek, 10 stycznia 2020, godz. 19.00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Roman Lasocki – skrzypce
Marta Gębska – skrzypce
Tomasz Bugaj – dyrygent
Program:
Piotr Czajkowski – Kaprys włoski op. 45
Henryk Wieniawski – I koncert skrzypcowy fis-moll op. 14
Grażyna Bacewicz – VII koncert skrzypcowy
Maurice Ravel – Bolero
Koncert rozpoczyna legendarne „Bolero” M. Ravela – utwór symfoniczny bazujący na tańcu hiszpańskiego pochodzenia. Oryginalnie napisany jako muzyka sceniczna, baletowa, dedykowana słynnej tancerce Idzie Rubinstein. Charakterystyczny, powtarzający się rytm stanowi podstawę wariacji jednego tematu, który przewija się stopniowo przez wszystkie instrumenty orkiestry w różnych konfiguracjach. Dzięki temu jest dla słuchacza swoistą lekcją instrumentoznawstwa.
Włoskie pierwiastki prezentuje Kaprys włoski P. Czajkowskiego pozostający co prawda na marginesie twórczości symfonicznej kompozytora. Wiele melodii zaczerpnął Czajkowski podczas swojego pobytu we Florencji, w hucznym okresie karnawału. Utwór otwiera wspaniała fanfara instrumentów dętych blaszanych.
Druga część koncertu zawierać będzie muzykę polskich kompozytorów. Ostatnie dzieło koncertowe Grażyny Bacewicz – jednoczęściowy VII Koncert skrzypcowy – wykazuje znaczący kontrast w stosunku do poprzednich dzieł tego gatunku kompozytorki. „W mojej muzyce dużo się dzieje, jest ona drapieżna i zarazem liryczna” – G. Bacewicz.
Wieczór wieńczy I Koncert skrzypcowy fis-moll H. Wieniawskiego. Podczas premiery partię solową koncertu wykonał sam kompozytor, a towarzyszyła mu słynna orkiestra lipskiego Gewnadhausu. Koncert dedykowany został królowi pruskiemu, za co Wieniawski otrzymał od niego Wielki Złoty Medal „Sztuki i Nauki”. Na uwagę zasługuje fakt, iż dzieło skomponował Wieniawski w wieku 17 lat!
(nadesłane: Filharmonia Lubelska)