Słowne opisy grafik pomocą dla niepełnosprawnych

001 80

W korzystaniu z Internetu oraz z mediów społecznościowych osobom niedowidzącym i niewidomym pomaga dziś sztuczna inteligencja. Radzi sobie nawet z Instagramem czy Facebookiem, które zawierają przecież miliony zdjęć i grafik. Pojawia się jednak problem, o którym zapominają niektóre urzędy czy instytucje…

– Powszechnie korzystamy z Facebooka. Tu  publikowane są bardzo istotne informacje. Większość z nich jest opatrzona różnego rodzaju grafiką – wyjaśnia Mateusz Nurzyński z Centrum Aktywizacji Osób z Niepełnosprawnością Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II. – To problem dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Obrazki te przeważnie nie są opisane. Niedowidzący i niewidomi korzystają przy pomocy komputerów z tzw. screen readerów, czyli programów, które odczytują zawartość tego, co znajduje się na ekranie komputera czy smartfona, natomiast nie radzą sobie z grafiką – tłumaczy. – Jesteśmy na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie, w najnowszym poście odnośnie zespołów przystankowych. W tej informacji znajduje się grafika zawierająca tekst. Program sobie z nim radzi i odczytuje zawartość dołączoną do obrazka.

– To nasza odpowiedź na potrzeby środowiska osób z niepełnosprawnością wzroku. Posty, które publikujemy na naszym fanpage’u w postaci grafiki, są powtarzane w tym samym miejscu w formie pisanej, by niedowidzący lub niewidomi mogli się z nimi zapoznać i je odczytać – wyjaśnia Justyna Góźdź, rzecznik prasowy ZTM w Lublinie. – To nowość. Do tej pory – nie wiedząc, że taki problem występuje – publikowaliśmy tylko grafiki, bo uznawaliśmy, że są ogólnodostępne. Na prośbę osób niepełnosprawnych wprowadziliśmy zmiany.

– ZTM w Lublinie to pozytywny przykład. Pracownicy zareagowali szybko – podkreśla Mateusz Nurzyński. – Niestety często zdarza się, że różne informacje są ukryte pod postacią grafiki. Ten problem zgłasza wiele osób niewidomych i niedowidzących. Dany post – np. w formie zdjęcia – jest dla nich niedostępny. Wynika to nie ze złej woli, ale niewiedzy. Większość osób, firm czy instytucji, którym wskazany jest ten problem, reaguje pozytywnie i to jest chwalebne.

Pamiętajmy o osobach niewidomych publikując informacje w mediach społecznościowych – wystarczy zamieszczać je w postaci zwykłego tekstu.

TSpi / opr. MatA

Fot. www.facebook.com/ZarzadTransportuMiejskiegoWLublinie

Exit mobile version