Nowe połączenie kolejowe Terespol-Praga planuje czeski przewoźnik Leo Express. Pociąg zatrzymywałby się między innymi w Katowicach, Sosnowcu, Warszawie, Mińsku Mazowieckim, Siedlcach i w Łukowie. W rozkładzie nie uwzględniono jednak Białej Podlaskiej i Międzyrzeca Podlaskiego. Sytuację krytykują mieszkańcy tych miast.
Urząd Miasta Biała Podlaska wystąpił do przewoźnika z prośbą o rozważenie możliwości zorganizowania dodatkowej stacji, miejsca przesiadki pociągu – mówi w rozmowie z Radiem Lublin rzecznik prezydenta miasta Gabriela Kuc-Stefaniuk. – W tym momencie otrzymaliśmy od prezesa firmy informację, że nie ma takich planów. Oczywiście przewoźnik nie zamyka furtki – dodaje.
O uwzględnienie na trasie pociągu przystanku w Międzyrzecu Podlaskim zabiegają władze tego miasta. – W tej sprawie wysłano pismo do przewoźnika – informuje zastępca burmistrza Paweł Łysańczuk. – Mieszkańcy chętnie korzystaliby z dodatkowego połączenia kolejowego. Nie mówię tu tylko o bezpośrednim dojeździe do Pragi, co samo w sobie wydaje się być atrakcyjne. Myślę, że mieszkańcy w głównej mierze zainteresowani byliby dodatkowym kursem do Warszawy czy Siedlec. Wiele osób dojeżdża do pracy w tych miejscowościach – dodaje.
Powodem nieuwzględnienia w rozkładzie stacji w obu miejscowościach było przedłużenie czasu jazdy. – Nic nie jest ostatecznie przesądzone – podkreśla rzecznik czeskiego przewoźnika Juraj Andrejka. – Otrzymaliśmy oficjalny dokument od Urzędu Transportu Kolejowego, który pozwala nam zatrzymywać się w tych stacjach. Teraz to zależy wszystko między innymi od sytuacji na torach. Jest możliwość, że te stacje będą – dodaje.
Dlaczego zdecydowano się uruchomić połączenie Terespol-Praga? – Jest to najdłuższe międzynarodowe połączenie, które mogliśmy zrobić. Gdzie jest tor, który ma bezproblemowe parametry i jest możliwość przełączenia lub zorganizowania przesiadkowego punktu w Terespolu dla międzynarodowych klientów jadących na wschód – opowiada Juraj Andrejka.
Zadowolenia z planowanego połączenia nie kryje burmistrz Terespola. – Daje nam to przede wszystkim szybszą komunikację z innymi państwami Europy – twierdzi Jacek Danieluk. – To również świadomość, że więcej turystów będzie pokonywać ten odcinek i przyjeżdżać przez naszą miejscowość – dodaje.
Na razie nie wiadomo kiedy zostanie uruchomione połączenie kolejowe Terespol-Praga. Dodajmy, że już wcześniej Urząd Transportu Kolejowego zezwolił czeskiemu przewoźnikowi na kursy od granicy polsko-czeskiej, przez Katowice i Kraków do Medyki. W ofercie są też weekendowe połączenia z Krakowa do Pragi.
MaT / opr. PaW
Fot. pixabay.com