Wybór uczelni to ważna decyzja w życiu każdego człowieka. Jednak wprowadzony stan epidemii i związane z nim ograniczenia nie pozwalają maturzystom zwiedzać szkół wyższych, czy uczestniczyć w drzwiach otwartych. Jak należy w takiej sytuacji podejść do wyboru uczelni?
– Żaden maturzysta nie jest ekspertem szkolnictwa wyższego, dlatego polecam rankingi – mówi prezes Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” ,Waldemar Siwiński. – Uczelnia, maturzysta i jego rodzice tak naprawdę chcą się poznać dwa razy w życiu: wtedy kiedy idą na studia, albo ich dzieci się na nie wybierają. Dlatego zbieramy w rankingu „Perspektywy” informacje o uczelniach, ich silnych stronach, ofercie dydaktycznej i naukowej, o sukcesach absolwentów po studiach i o wymaganiach na pierwszy rok. To jest wiedza, z którą warto się zapoznać – dodaje.
– Wszyscy wiedzą, że najlepszym źródłem informacji są starsi koledzy – twierdzi Mariusz Banach, zastępca prezydenta miasta Lublin do spraw oświaty i wychowania. – Oczywiście posiadamy całą bazę informacji uczelnianych, natomiast pytanie starszych kolegów jest bardzo ważne. Myślę, że nawet dzisiaj nazwy niektórych kierunków są tak zawile sformułowane, że dobrze by było kogoś ze studentów zapytać, czego się tam tak naprawdę uczą i do czego to w życiu będzie potrzebne.
– Oczywiście wstępnie patrząc na te tabele rankingowe, zaznaczymy sobie pięć czy dziesięć uczelni lub kierunków, które nas interesują. Następnie trzeba wejść na stronę uczelni – wyjaśnia Waldemar Siwiński. – Mają one swoje własne, bardzo dobre serwisy informacyjne adresowane do kandydatów, odpowiadające na ich potencjalne zainteresowania i pytania. Znajdziemy tam wiele filmików, wypowiedzi studentów i absolwentów oraz materiały dotyczące specyfiki danego kierunku.
– Jeżeli nasz maturzysta ma wybrany kierunek, na którym chce kontynuować naukę, a szuka tylko uczelni i nie może się zdecydować na którąś z nich, to czeka go wirtualna wędrówka po stronach internetowych uczelni wyższych. Jeżeli zdecyduje się na konkretne miasto, to zawęża sobie zakres swojej analizy – mówi doradca zawodowy w Zespole Szkół numer 5 imienia Jana Pawła II, Iwona Lipiec.
– To kwestia tego, jakie informacje ktoś chce uzyskać i odpowiedniego wpisania w wyszukiwarkę fraz o programach studiów. Wtedy maturzysta znajdzie informacje o tym, czym różnią się kierunki i jak się na nich studiuje – doradza Renata Walczewska-Drozd, pedagog szkolny w 3 Liceum Ogólnokształcącym w Lublinie.
– Powinniśmy wpisywać nazwy kierunków lub obszary naszych zainteresowań, bo to jest istotne – radzi Waldemar Siwiński. – Sama nazwa uczelni to nie wszystko, ponieważ stanowi ona „worek” z różnymi kierunkami. Próbujmy wstępnie zorientować się jaki obszar zainteresowań jest dla nas, ponieważ każdy z nas ma swoje silne strony. I w ten sposób to się uda!
Specjaliści polecają także korzystanie z takich stron internetowych jak: http://perspektywy.pl, https://studia.gov.pl/ albo strony internetowe pojedynczych uczelni.
InYa / WT
Fot. pixabay.com