Dopłaty do przewozów w teorii i w praktyce

passengers 1150043 1920 2020 05 29 191705

Dziś (29.05) mija termin składania przez samorządy wniosków o dofinansowanie nierentownych połączeń komunikacyjnych w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Wsparcie dotyczące przewozów organizowanych przez samorządy, dzięki tarczy antykryzysowej 3, zostało zwiększone. Dopłata z 1 złotego wzrosła do 3 złotych za wozokilometr. Samorząd, który chce z takiej pomocy skorzystać musi jednak zapewnić ze swojej strony dofinansowanie do takiego przewozu w kwocie 10% kosztów całego przewozu. Sprawdziliśmy czy samorządy chętnie korzystają z takiej rządowej pomocy.

 – Cel uruchomienia połączeń w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych jest jasny – ma służyć zarówno społeczności pozbawionej komunikacji, jak również być wsparciem dla firm przewozowych – mówi dyrektor biura wojewody lubelskiego, Paweł Paszko. – Przewozy w ramach funduszu mają za zadanie walkę z tzw. wykluczeniem komunikacyjnym, to znaczy ponowne uruchomienie przewozów na liniach komunikacyjnych, czy do miejscowości do których obecnie nie dociera żaden transport publiczny. Ponadto wsparcie w ramach tego funduszu zostało wpisane w tarczę antykryzysową. Jest to wsparcie z jednej strony dla przewoźników, którzy działają w branży transportowej w tych trudnych dla nich czasach, ponieważ została dla nich zwiększona kwota dofinansowania ze złotówki na 3 złote. Dopłata, która będzie przeznaczona z funduszu na uruchomienie takiego połączenia ma zniwelować stratę przewoźnika z mniejszą rentownością danej linii komunikacyjnej – dodaje. 

– Powiat bialski odpowiada za organizację 5 linii. W ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w tym celu chce przeznaczyć ze swojego budżetu do końca tego roku 34 tysiące złotych – mówi Dariusz Teleszko, dyrektor Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Białej Podlaskiej. – Z nowej tarczy zrobiliśmy korektę swoich linii i w środę (27.05) wysłaliśmy już do wojewody rozliczenie. Czyli od 1 czerwca nasze linie wznawiamy i będą jeździć już po nowej stawce – dodaje. 

– 6 linii autobusowych, w ramach funduszu, dofinansuje powiat włodawski. Są to linie, które zostały zawieszone w związku z pandemią. Powiat planuje też utworzyć dwie dodatkowe, nowe linie – mówi kierownik Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego we Włodawie, Dariusz Makarewicz. – Nowymi liniami będą te połączenia, które dotychczas nie funkcjonowały, a pozwolą „zmazać białe plamy” na mapie komunikacyjnej powiatu. Będzie to połączenie Włodawa – Żłobek, Luta – Żdżarka, Szcześniki – Hańsk i połączenie nowe, bardzo istotne dla naszego regionu – Włodawa – Okuninka – dodaje. 

– Propozycje, jakie wypłynęły ze strony samorządowców, są niewystarczające – mówi właściciel jednej z większych firm przewozowych w województwie lubelskim. – Można powiedzieć, że to tylko margines bardzo okrojonych w tym wypadku linii i nie załatwia to sprawy skomunikowania tych powiatów. Samorząd w tym wypadku nie wykorzystuje możliwości, które daje tarcza 3. (…) Mniej więcej od dwóch tygodni zaczęliśmy powoli przywracać niektóre połączenia i dziś można powiedzieć, że powróciliśmy do 1% połączeń, które mieliśmy przed ogłoszeniem epidemii – dodaje.

Na dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych dla województwa lubelskiego rząd przeznaczył do końca tego roku ponad 66 milionów złotych. Na razie nie ma informacji, ile wniosków wpłynęło do urzędu wojewódzkiego. Będą one znane w poniedziałek (01.06).

MaT / SzyMon 

Fot. pixabay.com

Exit mobile version