Na kolei praca wre. Koronawirus nie zatrzymał inwestycji

pm dworzec 050520 001 2020 05 13 193212

Po dwóch torach z Lublina do Warszawy pociągi mają jeździć już jesienią tego roku –  trwa modernizacja linii kolejowej nr 7. Nie jest to jednak jedyna inwestycja kolejowa w województwie lubelskim.

Modernizacja linii nr 7 jest jedynym z największych projektów w Krajowym Programie Kolejowym. Wartość przebudowy trasy Lublin-Warszawa to ponad 3,5 mld zł.

Od grudnia 2019 roku pociągi z Lublina do stolicy jeżdżą po jednym torze. – Trwa budowa drugiego – mówi rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe, Mirosław Siemieniec. – Podstawowe prace, związane z ułożeniem toru na długości około 70 kilometrów mamy już za sobą. Teraz trwają działania niezbędne do tego, aby mogły po nim jeździć pociągi elektryczne, czyli montowane są konstrukcje sieci trakcyjnej. Jeżdżą specjalne pojazdy wyposażone w balkony, dzięki którym ekipy rozwieszają elementy sieci. Natomiast u podstawy odbywają się prace związane z łączeniem szyn. Jest montowany tor bezstykowy.    

Pociągi do Warszawy będą więc jeździć bez tradycyjnego stukotu.

Na odcinku Lublin-Dęblin powstają  też nowe perony, m.in. w Sadurkach i Stasinie Polnym. Prace trwają także na stacjach i przystankach kolejowych w Puławach. – Do dyspozycji są już nowe perony na stacji i trzech przystankach. Natomiast przystanek Puławy Azoty będzie przygotowany na wakacje – informuje Mirosław Siemieniec. 

Na odcinku Lublin-Dęblin powstały również nowe przystanki. Jednym z nich jest Lublin Zachodni, na którym od marca zatrzymują się nie tylko pociągi regionalne, ale i dalekobieżne.

Ważną inwestycją kolejową w regionie jest również trasa Lublin – Stalowa Wola Rozwadów. – Pasażerowie korzystają już na niej z 20 nowych peronów oraz nowego przystanku Stalowa Wola Charzewice. Niedługo dostępny będzie jeszcze jeden przystanek: Zaklików Miasto. Wykonawca kończy też prace związane z elektryfikacją linii – informuje Mirosław Siemieniec.

Elektryfikacja powinna zakończyć się jeszcze w 2020 roku.

Zaawansowane prace prowadzone są także na dworcu Lublin Główny. – Mamy już przygotowane dwa perony. To peron 3, który jest już w pełni zrobiony oraz peron 2, w którym gotowa jest jedna krawędź. Obecnie przebudowywany jest peron 1. Ze względu na zakres prac wykonawca prosił, żeby korzystać tylko z przejścia prowadzącego przez ulicę Kunickiego – dodaje Mirosław Siemieniec.  

ZOBACZ ZDJĘCIA: Przebudowa peronów na Dworcu Głównym PKP w Lublinie

W okolicach Lublina Głównego ma powstać również Dworzec Metropolitalny. Będzie to centrum komunikacyjne miasta.

– Zgodnie z koncepcją obiekt będzie składał się z dwóch brył: zewnętrznej i wewnętrznej. Z jednej strony wzmocni to walor estetyczny, a z drugiej przyczyni się do obniżenia zapotrzebowania energetycznego – tłumaczy Joanna Stryczewska z Biura Prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin.

Przebudowane mają być też ulice w pobliżu przyszłego dworca oraz wybudowane nowe. – Będzie zupełnie nowy wygląd jezdni, chodników, ścieżek rowerowych wraz z nową projektowaną zielenią i małą architekturą, którą uzyskają między innymi ulice: Młyńska, Gazowa, Krochmalna – wylicza Joanna Stryczewska.

Obecnie trwa przetarg na budowę Dworca Metropolitalnego wraz z przyległymi ulicami. Wartość tej inwestycji to blisko 300 milionów złotych. Termin zakończenia prac przewidywany jest w wakacje 2022 roku. 

MaTo / opr. ToMa

Fot. archiwum

Exit mobile version