Okres pandemii koronawirusa jest wykorzystywany przez przestępców, którzy dostrzegają swoją szansę na kradzież pieniędzy z rachunków bankowych, w tym również środków pozyskanych w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR. Przestępcy wykorzystują trudny czas, wymyślając coraz to nowe scenariusze oszustw, często oparte na strachu przed skutkami koronawirusa.
Oszuści dzwonią do osób prowadzących działalność gospodarczą, proponując pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Tarczy Finansowej. W trakcie rozmowy przestępcy starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich usług w złożeniu wniosku o wsparcie finansowe. Wmawiają przy tym przedsiębiorcy, że jest to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny, sugerując, że bez eksperckiego wsparcia sobie nie poradzi.
Podczas połączenia przestępcy proszą o podanie: danych osobowych, loginów i haseł do bankowości internetowej, treści SMS – kodów. Pozyskanie takich danych pozwala oszustom na wyprowadzanie środków z rachunków bankowych przedsiębiorcy.
W związku tym, w przypadku otrzymania oferty pomocy przy złożenia wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR, Komenda Główna Policji oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zalecają:
– niepodawanie loginu i hasła do bankowości internetowej;
– niepodawanie innych informacji wrażliwych np. danych osobowych, a w szczególności adresu skrzynki e-mailowej;
– upewnienie się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest faktycznie tą, za którą się podaje;
– nieotwieranie wiadomości poczty elektronicznej i załączonych do niej dokumentów lub linków, bowiem to działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca;
– nieinstalowanie dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej;
– jeżeli osoba dzwoniąca podaje się za funkcjonariusza policji i twierdzi, że środki w banku są w niebezpieczeństwie, nie należy w to wierzyć; zaleca się zerwanie połączenia i wykonanie samodzielnego połączenia na infolinię banku.
Policja apeluje o zachowanie zdrowego rozsądku, nie uleganie presji i o to, by nie dać się skusić pozornie atrakcyjnymi ofertom.
Policja przypomina, że klienci zawsze w sytuacjach nietypowych mają prawo skontaktować się ze swoim bankiem. A w przypadku, gdy podejrzewają, że dochodzi do popełnienia przestępstwa, mają prawo zgłosić to na policje.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć TUTAJ.
RL / KWP Lublin / opr. ToMa
Fot. pixabay.com