Gry planszowe oraz komputerowe zyskują coraz większą popularność na rynku. Jest to nie tylko zabawa, ale także forma edukacji. Specjaliści podkreślają także ich role w rozwoju kompetencji miękkich.
– Gry odgrywają ważną role w edukacji dziecka – najczęściej wspomagającą. Nie zastąpią one edukacji, natomiast są dodatkową pomocą i atrakcją dla dziecka, gdzie może w sposób związany z zabawą ćwiczyć umiejętności od manualnych, poprzez myślenie logiczne po naukę radzenia sobie z porażką – mówi pedagog szkolny Renata Walczewska-Drozd z III Ogólnokształcącego Liceum im. Unii Lubelskiej w Lublinie.
– W przypadku gier musimy pamiętać o aspektach psychologicznych takich jak rozwój kompetencji miękkich: kreatywności, pracy w grupie, przewodzeniu grupie. Są to umiejętności, które się nam później w życiu bardzo przydają. Są to podstawowe rzeczy na które później patrzą również pracodawcy. Gra to bardzo bezpieczna forma uczenia się tych rzeczy, bo jak wiemy praca nad umiejętnością prowadzenia grupy może wynikać tylko z bezpośredniego doświadczenia, a w grze mamy do czynienia z bezpieczną sytuacją w której można przewodzić grupie. Ryzyko związane z porażką jest tutaj minimalne – mówi dr Stanisław Mamcarz, psycholog.
– Fundacja Rozwoju KUL wpadła na pomysł, żeby stworzyć grę planszową związaną z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim. Mogę ją porównać do dobrej historycznej książki przygodowej, którą czytamy jednym tchem, a w międzyczasie dowiadujemy się o wielu faktach historycznych, mimochodem uczymy się przeżywając świetną przygodę – mówi Renata Horbaczewska, wiceprezes Fundacji Rozwoju KUL.
– Przez gry możemy zrozumieć własną osobowość. Weźmy za przykład gry fabularne, tzw. RPG, w których gracz odgrywa postaci stworzone przez siebie jednocześnie projektując aspekty swojej osobowości, ale jednocześnie ćwicząc inne – dodaje dr Mamcarz.
– Jeżeli dziecko jest energiczne i bardzo lubi ruch, to na pewno lepiej sprawdzą się gry, które wymagają zręczności, szybkości podejmowania decyzji. Dla dzieci spokojniejszych przeznaczone są gry statyczne – mówi Michał Sieńko z Fundacji Animatorów i Twórców Kultury TRACH.
Badania wykazują także, że gry wzmacniają nasze umiejętności współpracy oraz komunikacji.
InnY / SzyMon
Fot. pixabay.com