Gmina Kamień: mieszkańcy wyrażają niezadowolenie wokół budowy ścieżki rowerowej

cycling 5178398 1920 2020 06 01 191740

Rozpoczęła się budowa ścieżki rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej na Hrubieszów łączącej Chełm z miejscowością Kamień. Tymczasem rolnicy z tamtejszej gminy protestują, ponieważ okazało się, że projekt nie uwzględnił wjazdu od strony drogi wojewódzkiej na ich pola. Są przeciwni również wycince 178 drzew, które mają zostać zlikwidowane, żeby ścieżka została zbudowana. 

– Cały projekt był przygotowany za poprzedniego wójta, w latach 2015-2016 i problem w tym, że jego zatwierdzenie odbyło się bez konsultacji społecznych – mówi w rozmowie z Radiem Lublin wójt gminy Kamień, Dariusz Stocki. – Kością niezgody jest tutaj 4-kilometrowy odcinek wzdłuż drogi wojewódzkiej. Na odcinku około 780 metrów nie ma żadnego zjazdu do pól rolników. Wzdłuż tego odcinka rośnie ponad 100 drzew, na których wycinkę wykonawca uzyskał już pozwolenie. Drzewa mają już swoje lata, część jest schorowanych. Na znacznej większości z nich znajduje się jemioła – dodaje.

– Gdzie jest sens wycinać prawie 200 drzew dla jednej ścieżki rowerowej? – pyta sołtys wsi Kamień, Andrzej Strelczuk. – Wyciąć rośliny, zrobić nasłonecznioną ścieżkę, a wszystko po to, żeby przejechać się i poczuć zapach spalin, nic więcej – dodaje.

– Tyle mówi się o ekologii, a teraz tyle drzew przeznaczonych jest do wycięcia. To trochę nie bardzo – zaznacza właściciel działek o powierzchni 10 hektarów, Kamil Zamojski. – Kiedyś one w jakimś celu zostały posadzone przy tej szosie. Nagle są niepotrzebne? Może warto zadbać o pielęgnację tych drzew, a nie je wycinać od razu? O samej ścieżce wiedziałem, ale w życiu nie przyszłoby mi do głowy, że może być ona wybudowana bez dojazdu do mojego pola – dodaje.

– Rozwiązania odnośnie zjazdów zostały przyjęte – twierdzi Stocki. – Zostaje tylko kilka zjazdów, które są naniesione na mapach, są na planach. Pozostałe to samowole budowlane, które przez lata powstawały.  Każdy kto chciał mieć dojazd od drogi wojewódzkiej, zasypywał część rowu jakąś ziemią czy utwardzał nie uzyskując na to pozwolenia Zarządu Dróg Wojewódzkich – dodaje.

– Wcześniej było głośno i pojawiały się informację, że będzie istniała ścieżka rowerowa z Chełma do Kamienia i dalej. Dopiero w styczniu, w lutym dowiedzieliśmy się, że nie będziemy mieli zjazdów na pola – opowiada Strelczuk. – Jeśli chodzi o dojazd z innej strony, to część gruntów od Chełma do Kamienia posiada drogę wewnętrzną do połowy. Tam jakoś niektórzy dojadą, ale też są działki, które nie mają dojazdu. Od połowy drogi w ogóle nie ma tej drogi wewnętrznej. Jak my mamy teraz dojechać, wykosić plony i zasiać? – dodaje.

– Pisałem do gminy wnioski o uwzględnienie tych naszych wjazdów – zaznacza jeden z rolników. – Gmina Kamień przedstawia tą sprawę tak, że to nie jest ich interes i nie oni działają, tylko Wojewódzki Zarząd Dróg – dodaje.

– Zarządca drogi w ramach budowy, przebudowy ma obowiązek odtworzyć zjazdy istniejące. Nie ma obowiązku budować nowych zjazdów – mówi dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich, Paweł Szumera. – Jeżeli właściciel chce wybudować zjazd do swojej posesji, to musi wystąpić ze stosownym wnioskiem do naszej placówki o wydanie warunków na zjazd, a lokalizacja, którą wskaże nie będzie zagrażała bezpieczeństwu. Wtedy zostaną wydane mu warunki i na ich podstawie rolnik musi wypracować sobie projekt, uzgodnić go z zarządcą drogi i na podstawie uzgodnionej koncepcji wybudować zjazd – dodaje.

– Nie pozostawiamy rolników samych sobie. Wystąpiliśmy z pismem do Zarządu Dróg Wojewódzkich – podkreśla Stocki. – W tym dokumencie wskazaliśmy numery działek, do których mieszkańcy wnioskują o wykonanie zjazdów i poprosiliśmy o wskazanie tych numerów, do których ewentualnie placówka by dopuściła. Wówczas uzyskanie pozwoleń, wykonanie projektu i samego zjazdu, jeśli rada gminy pozwoli, zostałoby sfinansowane przez nas – dodaje.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Budowy niskoemisyjnego systemu transportu w Chełmskim Obszarze Funkcjonalnym”, w którym uczestniczy Chełm, gmina Chełm oraz gmina Kamień. Wartość projektu to 16 mln złotych. Poza odcinkiem łączącym Chełm i Kamień za te pieniądze powstanie system roweru miejskiego, zostaną zakupione 3 ekologiczne autobusy i powstanie kilkanaście kilometrów ścieżek rowerowych.

RyK / opr. PaW

Fot. pixabay.com

Exit mobile version