Do 26 czerwca, czyli końca zajęć dydaktycznych będzie realizowane kształcenie na odległość; przed wakacjami nie będzie przywróconych tradycyjnych zajęć w szkołach – poinformował w poniedziałek (01.06) minister edukacji Dariusz Piontkowski.
Minister wskazał, że podczas przeprowadzania egzaminów (od 8 czerwca matury, od 16 czerwca egzamin ósmoklasisty) będą dni wolne od zajęć dydaktycznych. „W tych kilku dniach uczniowie nie będą realizowali kształcenia na odległość. Do tego jest jeszcze Boże Ciało, co powoduje że według nas nie było już potrzeby przywracania tych tradycyjnych zajęć w szkołach. Przypomnę, że jest możliwość odbywania konsultacji, one będą mogły się odbywać do końca zajęć dydaktycznych, ale już fizycznie w dużych grupach całe klasy nie wrócą do szkół przed wakacjami. Mamy nadzieję, że będzie to możliwe już od września tego roku”.
– Gdyby takiej możliwości nie było, są – wykorzystywane od marca – narzędzia zapewniające formy pracy na odległość – przypomniał minister. Piontkowski zaznaczył, że takie formy są stale rozbudowywane, jak m.in. platforma e-podręczniki. Podał, że przez dwa miesiące ta strona jest powszechnie używana – miała 95 mln odsłon, 4,5 mln unikalnych użytkowników i ponad 1 mln odsłon dziennie.
Przypomniał, że, choć stacjonarna nauka nie wróci już do końca roku szkolnego, to dzieci z klas 1-3 mają prawo do zajęć dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych w mniejszych grupach, a od 1 czerwca istnieje możliwość konsultacji na terenie szkoły dla uczniów wszystkich klas.
– Na początku lipca będzie dodatkowy termin egzaminów w szkołach: maturalnego i ósmoklasisty dla uczniów, którzy w normalnym terminie będą np. w kwarantannie – dodał Dariusz Piontkowski. Minister podał, że będą to dodatkowe terminy dla wszystkich uczniów, którzy z losowych powodów – choroby, wypadku, czy innego zdarzenia – nie będą mogli przystąpić do egzaminów ze wszystkimi w terminie głównym. Zapewnił, że ich sprawdzanie zakończone zostanie tak, by uczestniczyli oni w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych i na uczelnie razem z pozostałymi uczniami.
Pytany o ocenę propozycji Rzecznika Praw Dziecka, by podnieść o jeden stopień oceny wszystkich uczniów, i promować wszystkich do wyższej klasy ze względu na pandemię i naukę online Piontkowski powiedział, że ocenia końcowa – roczna powinna być odbiciem tego, co uczeń robił przez cały rok. – Nauczyciel powinien sprawiedliwie, obiektywnie ocenić nie tylko wiedzę, umiejętności i pracę każdego ucznia, ale też jego zaangażowanie w trakcie całego roku szkolnego – powiedział Piontkowski. Przypomniał, że okres pandemii, to tylko dwa miesiące z całego – trwającego od września – roku szkolnego.
Szef MEN powiedział, że po konsultacjach z Ministerstwem Zdrowia i Głównym Inspektoratem Sanitarnym uznał, iż nie ma potrzeby wprowadzania testów na koronawirusa dla nauczycieli. Przekonywał, że gdyby wprowadzić takie testy, to nie wiadomo, jak długo byłyby one wiarygodne, ponieważ po rozluźnieniu reżimów sanitarnych z każdą wizyta w sklepie czy u fryzjera, kosmetyczki pojawia się możliwość zarażenia.
Zajęcia stacjonarne w szkołach zostały zawieszone 12 marca. Od 25 marca wprowadzono obowiązek prowadzenia kształcenia na odległość. Częściowo wznowiono działalność niektórych placówek, m.in. przedszkoli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, zajęcia w klasach 1-3 w szkołach podstawowych.
RL / PAP / SzyMon / ToMa
Fot. pixabay.com