Przestrzenny i nowoczesny – taki ma być zmodernizowany przez PKP Dworzec Główny w Chełmie. Urząd miasta uważa, że to potrzebna inwestycja, która nada temu miejscu nowy charakter, natomiast niektórzy mieszkańcy nie są zadowoleni z tego pomysłu i uważają, że to marnowanie pieniędzy.
– Dziewięć kas w budynku, a działa tylko jedna. Dworzec świeci pustką. Ludzie jeżdżą głównie samochodami. – mówią chełmianie: – Żeby z Chełma pojechać do Warszawy, trzeba w Lublinie czekać dwie, trzy godziny na kolejny pociąg. To bez sensu.
– Gruntowna przebudowa dworca w Chełmie jest częścią programu inwestycji dworcowych PKP S.A. na lata 2016-2023, w ramach którego w całym kraju kolej zmodernizuje, ale także wybuduje od podstaw łącznie prawie 200 dworców – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A.: – Obecnie dobiegają końca prace projektowe, których efekty możemy już zobaczyć na wizualizacjach.
– Przebudowa chełmskiego dworca ma symboliczny charakter – mówi Damian Zieliński z gabinetu prezydenta Chełma: – Jak doskonale wie każdy chełmianin, w naszym mieście miała zostać ulokowana Wschodnia Dyrekcja Kolei Państwowych, jednak ze względu na wybuch II wojny światowej nie udało się zrealizować tego przedsięwzięcia. Teraz, po wielu latach, dworzec wreszcie odzyska należny mu blask. Obserwując wizualizację, które przekazało miastu PKP, można powiedzieć, że obiekt zdecydowanie wypięknieje i nabierze modernistycznego charakteru. Jest to kolejna ważna inwestycja w naszym mieście i kolejna inwestycja, którą realizować będzie PKP.
– Kolejnym etapem inwestycji będzie ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór generalnego wykonawcy prac budowlanych – mówi Michał Stilger: – Zakończenie inwestycji i udostępnienie dworca pasażerom planowane jest w pierwszej połowie 2022 roku. Dokładny termin będzie jednak uzależniony od przebiegu poszczególnych etapów inwestycji, rozstrzygnięcia przetargu i podpisania umowy z wykonawcą, realizacji robót budowlanych i wykonania niezbędnych odbiorów technicznych. Dworzec przejdzie olbrzymią metamorfozę, która pozwoli nadać mu nową formę. Głównym jej celem będzie dostosowanie budynku do obecnych standardów w obsłudze podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami, i wymagać technicznych.
Mieszkańcy podkreślają, że są w Chełmie inne inwestycje, które trzeba zrealizować, na przykład drogi: – Skoro i tak jest mało podróżnych, po co wywalać pieniądze w coś, co nie jest potrzebne? Lepiej wydać to na remonty dróg i szkolnictwo, a nie na coś, co tak naprawdę nie jest potrzebne w Chełmie – mówi jedna z mieszkanek.
– Trzeba pamiętać, że na zaawansowanym etapie znajdują się prace związane z powołaniem do życia spółki PKP Linia Chełmska Szerokotorowa. Ta spółka z pewnością wpłynie na rozwój gospodarczy miasta oraz całego regionu – mówi Damian Zieliński
– Remont odcinka z Chełma do Włodawy został wskazany jako rekomendowany do modernizacji w ramach rządowego programu Kolej Plus – mówi Magdalena Janus z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych: – To program, którego celem jest połączenie koleją miejscowości o populacji powyżej 10 tysięcy mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Dzięki realizacji programu Kolej Plus możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei lub mają dostęp, ale połączenia wymagają usprawnienia. Ponadto, modernizacja linii kolejowej nr 7 na odcinku Lublin-Chełm-Dorohusk została wskazana jako projekt zaplanowany w przyszłej perspektywie finansowej na lata 2021-2027. Realizacja tej inwestycji powiązana będzie także z uwzględnieniem komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Modernizacja obiektu to pierwszy krok do polepszenia oferty kolei. Jak podkreślają przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe, podpisane ostatnio porozumienie z zarządem województwa lubelskiego odnośnie koncepcji Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej to kolejny krok do jej powstania. Jeśli tak się stanie, LKA zakłada połączenie Chełma z lotniskiem Lublin.
RyK (opr. DySzcz)
Fot. wizualizacje PKP S.A.