Każde dziecko jest kreatywne na swój sposób. Jedne przejawiają zainteresowanie muzyką, inne zajęciami plastycznymi. Aby jednak dziecko rozwijało się w tym kierunku, należy je wspierać.
Przychodzimy na świat z potencjałem, który możemy rozwinąć lub zatracić. To, w którym kierunku pójdziemy, w dużej mierze zależy od tego, jak zachowa się nasze najbliższe otoczenie.
– Czasami my, jako rodzice czy pedagodzy, nieświadomie ten potencjał możemy zgasić – tłumaczy dostępna dziś jedynie telefonicznie pedagog Karolina Chomik. – Kreatywność w edukacji, ale też w środowisku domowym jest szalenie ważna. bardzo ważne jest ot, żeby na równie traktować te przestrzenie ponieważ dzięki takiemu pobudzaniu kreatywnego i twórczego myślenia dzieci lepiej się uczą w kontekście później już typowo edukacyjnych kwestii – dodaje.
Sortowanie kolorów, nawlekanie koralików czy odbijanie piłki – wszystkie tego typu czynności wykonywane przez dziecko, są jego zdolnościami.
– Każda z nich wskazuje nam, w jakim kierunku dziecko jest bardziej uzdolnione. Są pierwsze sygnały, na które musimy zwracać uwagę – na przykład jak leci jakaś melodyjka, pioseneczka, to zwróćmy uwagę na to, czy dziecko nadąża w rytmie. Nie musi śpiewać jak Edith Piaf, ale wystarczy żeby umiało zachować rytm. Jeżeli mamy dziecko, które się interesuje muzyką, to należy często słuchać z nim rożnych jej rodzajów, żeby mogło nam samo zasygnalizować co lubi, a czego nie. To wskaże nam w jakim kierunku moglibyśmy rozwijać jego umiejętności. Jeśli dziecko przejawia zainteresowania plastyczne, to powinniśmy wykonywać z nim bardzo dużo różnego rodzaju rysowanek, kolorowanek. Jeśli konstrukcyjne, to wiadomo – zabawa klockami – tłumaczy prezes Fundacji Dwa Ognie Emilia Lipińska.
W rozwijaniu kreatywności u dziecka, ważne jest stworzenie mu przestrzeni do wolności i swobody, ale także czasu na eksplorowanie świata.
– Im jest tego więcej, tym bardziej możemy obserwować, że dzieci same próbują bawić się w innowacyjny, ciekawy sposób. Natomiast jeżeli widzimy, że dziecko jest już osłuchane i próbuje interesować się jakimś instrumentem, czy nauką śpiewu, wtedy owszem – możemy znaleźć jakąś szkołę czy nauczyciela, ale to też zależy od dziecka. Są dzieci, które chętnie chodzą na zajęcia i czują się swobodnie, ale są też dzieciaki, które po dwóch, trzech lekcjach rezygnują – dodaje Karolina Chomik.
Zmuszanie dziecka, czy naciskanie, żeby rozwijało swoje umiejętności jest prostą drogą do zabicia w nim kreatywności. – Nasze sztywne schematy czy oczekiwania, a także ocenianie mogą zahamować dziecko. My dorośli doskonale wiemy, że nie lubimy być oceniani – tłumaczy pedagog.
Jak mówią specjaliści, o to, by dziecko zachowało kreatywność i rozwijało swój potencjał, powinniśmy dbać od samego początku. Czasem po prostu, nie przeszkadzając dzieciom być dziećmi.
Jutro (01.07) o godzinie 19:00 na Facebooku Fundacji Inside Out /fot./ odbędzie się webinarium „Jak wspierać aktywną twórczość dziecka?”. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, nie obowiązują także zapisy. Całość będzie tłumaczona na polski język migowy.
EwKa / SzyMon