05.07.2020 Nie tylko rozrywkowa niedziela radiowa

img 7926 2020 07 04 125209

Drugiego lipca minęła trzecia rocznica śmierci Andrzeja Antoniego Widelskiego – artysty malarza, nauczyciela akademickiego. Andrzej Widelski pochodził z Bełżyc. W Lublinie ukończył Instytut Wychowania Artystycznego UMCS. W 2008 obronił doktorat „Metafizyka w malarstwie”. Miał na swoim kącie ponad trzydzieści wystaw indywidualnych (w tym jedną w Galerii Radia Lublin), brał udział w ponad stu zbiorowych. Andrzej Antoni Widelski był częstym gościem „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej”. Wystąpił też w jednym z odcinków słuchowiska „Bazarek” jako malarz Antoni. Wrócę do rozmowy z artystą, jaką przeprowadziłam przy okazji wystawy w Zamościu w 2015 roku. O intuicji, kolorach Lublina, zdarzeniach subtelnych, sposobie przyglądania się światu i zależności twórczości od życiowych okoliczności.

W czasie pierwszej lipcowej pełni księżyca ulice miasta przemierzał czechowiczowski Wędrowiec. Dziś wieczorem Lublinianie już po raz osiemnasty pójdą jego śladami, kierując się słowami Poematu o mieście Lublinie. Dla wszystkich osób, które niedzielę podążą śladami Wędrowca, Ośrodek Brama Grodzka Teatr NN przygotował ręcznie wykonane tomiki „Poematu o mieście Lublinie” oraz okolicznościowe exlibrisy. Kilka egzemplarzy będę mieć w prezencie dla słuchaczy „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej”. Przywołam też zrealizowane dwa lata temu słuchowisko, które przygotowałam w oparciu o „Poemat”. Józef Czechowicz napisał „Poemat o mieście Lublinie” swój pierwszy, dziś najbardziej znany utwór radiowy w 1934 roku. Ten niezwykły zapis nocnego spaceru tajemniczego Wędrowca zamienia Lublin w scenę, na której pojawiają się cienie dawnych wspomnień, odbywa się walka dobra ze złem, a uważny słuchacz może poznać niejedną tajemnicę Lublina. W słuchowisku zatytułowanym „Stróż nocny, czyli czytanie Poematu o mieście Lublinie” ponownie odczytany został tekst Poematu. A o tym, że pielęgnowanie opowieści jest ocalaniem świata, którego dotyczy, opowiada Tomasz Pietrasiewicz, dyrektor Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”, autor wydanej w tym roku książki „Poemat o mieście Lublinie Józefa Czechowicza. Przewodnik”. W słuchowisku występują: Halszka Lehman, Wojciech Rusin, Tomasz Pietrasiewicz i Grażyna Lutosławska. Realizacja: Piotr Król. Reżyseria: Grażyna Lutosławska.

„Na pograniczu narodów i kultur – ze wschodniej perspektywy” – panel pod tym hasłem odbył się w CSK w Lublinie we wtorek podczas uroczystości związanych z 40-leciem kwartalnika Akcent. Wzięli w nim udział: prof. Monika Adamczyk-Garbowska (literaturoznawczyni, anglistka, przed 20 laty założycielka Zakładu Kultury i Historii Żydów na UMCS, redaktorka „Akcentu”, tłumaczka z języka angielskiego i jidysz, autorka książek i rozpraw na temat Isaaca Bashevisa Singera); prof. Iwona Hofman (dyrektorka Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS, badaczka dorobku paryskiej „Kultury” i autorka opracowań na temat wybitnych postaci z tego kręgu, członek Rady Doskonałości Naukowej i przewodnicząca Rady Towarzystw Naukowych przy prezydium PAN); Birute Jonuškaite litewska poetka i powieściopisarka, przewodnicząca Zarządu Głównego Związku Pisarzy Litwy, tłumaczka literatury polskiej (m.in. Hanny Krall), autorka powieści wielokrotnie nagradzanych przez litewskich wydawców i czytelników); dr Jarosław Cymerman (wicedyrektor Instytutu Teatralnego w Warszawie, teatrolog i literaturoznawca, krytyk i edytor, zajmuje się historią teatru (przede wszystkim lubelskiego), dramaturgią XIX i XX wieku, a także twórczością Józefa Czechowicza); ambasador Andrzej Jaroszyński (anglista, emerytowany dyplomata, publicysta i tłumacz, członek Rady Programowej Wschodniej Fundacji Kultury „Akcent) i prof. Jan Lewandowski (historyk specjalizujący się w problematyce dwudziestowiecznej historii Polski, Europy Środkowej i krajów bałtyckich, a także skupisk polskich na emigracji, współpracownik „Akcentu”). Przywołam jej obszerne fragmenty. W temat wprowadził redaktor naczelny Akcentu, Bogusław Wróblewski.

Po godzinie 7.00 zaprasza Grażyna Lutosławska.

Fot. Joanna Zętar / nadesłane

Exit mobile version