Do Janowa Lubelskiego dojedziemy pociągiem. Porozumienie ws. budowy kolei podpisane

panorama 3807275 1920 2020 07 06 182804

Z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja za kilka lat pojedziemy pociągiem. List intencyjny w tej sprawie podpisali w sobotę, 3 lipca lokalni samorządowcy i przedsiębiorcy. Budowa – z 80 procentowym dofinansowaniem – ma zostać wpisana do rządowego programu Kolej Plus.

Powstanie 18-kilometrowy odcinek Szastarka – Janów Lubelski. Poza tym zostanie zmodernizowanych 38 km linii kolejowej od Janowa do Biłgoraja.

CZYTAJ: Podpisano porozumienie w sprawie budowy linii kolejowej z Szastarki do Janowa Lubelskiego

– To bardzo ważna inwestycja dla rozwoju Lubelszczyzny – podkreślał marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski. – Kolej to przyszłość. Unia Europejska stawia na kolej. My chcemy rozwijać szlaki kolejowe, ponieważ to przede wszystkim najczystsza, najbardziej efektywna i przyjazna środowisku forma transportu – dodał.

– Janów Lubelski jest chyba jedynym miastem w tym rejonie, które nie ma kolei. W ten sposób wiele inwestycji nam uciekło. Młodzi ludzie uciekają z Janowa Lubelskiego, ponieważ nie mają pracy – zaznaczył starosta janowski Artur Pizoń. – Żeby tworzyć te miejsca pracy musimy mieć ofertę dla przedsiębiorców. Wszystko po to, żeby chcieli usadawiać tutaj swoje firmy. Kolej jest takim elementem, który nas na pewno wzmocni w tej ofercie – dodał.

– Nadleśnictwo Janów Lubelski to wielki producent drewna, które przewożone jest TIR-ami po drogach lokalnych: gminnych i powiatowych. Jest szansa na to, żeby te samochody ciężarowe nie niszczyły dróg, a ten transport można przerzucić na tory – tłumaczył Tomasz Gontarz, zastępca dyrektora biura ministra infrastruktury. – Od Szastarki, gdzie przebiega linia kolejowa, łącząca Lublin ze Stalową Wolą, do Janowa Lubelskiego trzeba zbudować 18 kilometrów torów.

– Połączenie kolejowe na pewno pozytywnie wpłynie na mój zakład – mówił przedsiębiorca z Janowa Lubelskiego, Jan Ciupak. – Wszystko dlatego, że dużo towaru wysyłamy na eksport: do Stanów Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii. W tej chwili kontenery do portu w Gdyni samochodami ciężarowymi. A transport kolejowy będzie tańszy i szybszy.

– Zakładamy, że kolej będzie biegła do Janowa Lubelskiego z Szastarki, ewentualnie Polichny. Pragniemy, żeby linia prowadziła dalej. Nie chcielibyśmy być końcowym przystankiem. Jest koncepcja, żeby kolej przebiegała do Biłgoraja. Pozwoli to otworzyć się Kraśnikowi na Roztocze. Z drugiej strony mieszkańcy Biłgoraja będą mieli skróconą drogę do Lublina – dodaje starosta janowski Artur Pizoń.

– Co prawda jeszcze długa droga do realizacji tej koncepcji, ale jesteśmy w pełni zdeterminowani, żeby ta nitka kolejowa powstała. To duża szansa dla powiatu biłgorajskiego, bowiem pomoże ona nie tylko w rozwoju turystyki. W powiecie mają siedziby również duże firmy, które będą mogły transportować towary koleją – stwierdził Andrzej Szarlip, starosta biłgorajski.

– Dawnej w Janowie Lubelskim była kolej wąskotorowa, która służyła przewożeniu drewna. Została ona zlikwidowana w latach 80. XX wieku. Teraz budujemy normalną kolej, która będzie mogła być wykorzystywana pasażersko i towarowo – wyjaśniał Tomasz Gontarz. – Pamiętajmy, że teraz zaczynamy od zera. Trzeba stworzyć koncepcję i projekt linii kolejowej. Trzeba będzie ją też oczywiście wybudować. To projekt wieloletni. Ale dobrze, że go zaczynamy.

Budowa odcinka od Szastarki do Janowa Lubelskiego ma kosztować około 300-400 mln złotych. Inwestycja powstanie w ramach programu Kolej Plus.

PaSe / opr. ToMa

Fot. pixabay.com

Exit mobile version