II tura wyborów prezydenckich. Najważniejsze terminy

wybory 2020 07 01 170844

12 lipca odbędzie się ponowne głosowanie, czyli druga tura wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Głosować będzie można w lokalach wyborczych czynnych od godziny 7:00 do 21:00 – tam, gdzie jesteśmy umieszczeni w spisach wyborców.

Ale istnieje też możliwość głosowania poza macierzystym lokalem. Jeżeli wyborca wnioskował przed I turą wyborów o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania, to otrzymał dwa takie dokumenty. Ten drugi powinien zabrać ze sobą do lokalu nawet, jeśli 12 lipca głosować będzie w macierzystej komisji wyborczej. 

Z pełnomocnikiem prezydenta Lublina ds. wyborów, Łukaszem Mazurem, rozmawiał Dariusz Turecki.

– Zaświadczenie o prawie do głosowania upoważnia do głosowania w obwodowej komisji wyborczej na terenie całej Polski – podkreśla Łukasz Mazur. – Ale osoby, które nie skorzystały z takiej możliwości przed 28 czerwca, mogą przed głosowaniem 12 lipca złożyć taki wniosek i odebrać zaświadczenie o prawie do głosowania. Termin na złożenie takiego wniosku mija w piątek, 10 lipca.

Każdy składa taki wniosek w swojej gminie czy urzędzie miasta. – W przypadku Lublina trzeba złożyć go w Wydziale Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Lublin przy ul. Spokojnej 2 – tłumaczy Łukasz Mazur.

– Jeżeli przybywamy na terenie innej gminy, niż ta, w której jesteśmy wpisani do stałego rejestru wyborców, możemy dopisać się do tamtejszego spisu wyborców. Termin na złożenie takiego wniosku upływa 7 lipca 2020 roku. Dokonujemy takiej czynności w urzędzie miasta czy gminy, na terenie której chcemy głosować. W przypadku Lublina możemy to zrobić nie tylko przy ul. Spokojnej 2, ale również w biurach obsługi mieszkańców przy ul. Kleeberga 12a, ul Szaserów 13/15 oraz ul. Filaretów 44 – tłumaczy Łukasz Mazur.

– Do piątku, 3 lipca można jeszcze zawnioskować o głosowanie przez pełnomocnika. Mogą to uczynić osoby, które mają ukończone 65 lat lub wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności – wyjaśnia Łukasz Mazur.

– W przypadku głosowania przez pełnomocnika, pełnomocnictwo, które zostało udzielone przed głosowaniem 28 czerwca, nadal obowiązuje. Ale istnieje możliwość wycofania pełnomocnictwa. Trzeba tego dokonać do dnia 10 lipca – dodaje Łukasz Mazur.

– Wyborcy, wobec których zostanie orzeczona kwarantanna, mogą złożyć do 7 lipca wniosek o głosowanie korespondencyjne. Mogą oni dokonać zgłoszenia telefonicznie, dzwoniąc do Wydziału Spraw Administracyjnych urzędu gminy czy urzędu miasta. Natomiast wyborcy, którzy zostaliby objęci kwarantanną po dniu 7 lipca, mogą zawnioskować o głosowanie korespondencyjne do dnia 10 lipca – informuje Łukasz Mazur.  

Jeżeli ktoś dopisał się do spisu wyborców w innej gminie przed pierwszą turą, czy ten wpis jest ważny także na drugą turę i osoba ta głosuje tam, gdzie się wcześniej dopisała?

– Dopisanie do spisu wyborców na terenie innej gminy, niż tej, w której jesteśmy wpisani na stałe do rejestru wyborców, obowiązuje również przy ponownym głosowaniu 12 lipca. Zatem nie musimy dokonywać żadnych dodatkowych czynności – odpowiada Łukasz Mazur.

Przypominamy, że osoby, które wnioskowały o możliwość głosowania korespondencyjnego, a nie są objęte kwarantanną lub izolacją, w najbliższych dniach otrzymają pakiety wyborcze do swoich skrzynek pocztowych. Skompletowaną we właściwy sposób kopertę zwrotną należy wrzucić do 10 lipca do nadawczej skrzynki pocztowej na terenie swojej gminy albo w dniu głosowania oddać obwodowej komisji wyborczej – ale tylko tej, w której jesteśmy ujęci w spisie wyborców. Nie ma możliwości zagłosowania korespondencyjnego poza macierzystą gminą. Głos wrzucony do skrzynki pocztowej na terenie innej gminy nie będzie brany pod uwagę przy ustalaniu wyników wyborów.

DT/ opr. ToMa

Fot. archiwum

Exit mobile version