PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we wrześniu rozpoczną przebudowę peronów, torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku Lubartów – Parczew. Powstaną dwa nowe przystanki kolejowe, zmodernizowana zostanie stacja Parczew oraz przystanki: Pałecznica, Brzeźnica Bychawska, Tarło, Gródek, Zabiele, Parczew Kolejowa, Ciecierzyn.
Efektem inwestycji ma być znacznie szybsza podróż z Parczewa do Lublina. – Prace ruszą jak tylko uruchomiony zostanie drugi tor na innej modernizowanej w województwie linii kolejowej – informuje Karol Jakubowski z PKP Polskie Linie Kolejowe. – Prace na odcinku Lubartów-Parczew to kolejny etap inwestycji, która zapewni pasażerom atrakcyjne i wygodniejsze oraz bezpieczniejsze podróże z Lublina w stronę Łukowa. Pierwsze działania przewidziano we wrześniu, gdy dostępne będzie już dwutorowe połączenie na modernizowanej linii kolejowej pomiędzy Lublinem a Dęblinem. Dostęp do kolei zwiększą dwa nowe przystanki w Laskach i Berejowie.
– Nowy przystanek na pewno będzie potrzebny. Teraz dwa kilometry wożę synów na pociąg do Brzeźnicy Bychawskiej, a gdyby powstał przystanek w Berejowie, mielibyśmy do niego 500 metrów – cieszą się mieszkańcy Berejowa.
– Zmodernizowana zostanie także stacja Parczew oraz 7 przystanków. Nowe perony będą oświetlone, wyposażone w wiaty i czytelne oznakowanie. Zostaną także dostosowane do osób o ograniczonej możliwości poruszania się – tłumaczy Karol Jakubowski.
– Jeśli utrzymają się ceny, które w tej chwili są w szynobusach, to po modernizacji linii kolej zdobędzie tu jeszcze większą popularność. Jeśli po powstaniu przystanku w Berejowie będzie do niej bliżej, to myślę, że dużo więcej ludzi będzie z niej korzystać – stwierdza Marek Kubik, wójt gminy Niedźwiada. – Nasza gmina ma duże tradycje kolejowe. Kiedy transport samochodowy nie był tak dobrze rozwinięty jak teraz, było kilka pociągów, które dowoziły mieszkańców do pracy do zakładów w Lublinie i Lubartowie. I te pociągi były pełne pasażerów. Po kilkunastu latach przerwy ruszyły tu szynobusy. Mieszkańcy zaczęli się już z powrotem przyzwyczajać, że mogą dojechać koleją.
– Na szlaku wymienione zostaną również tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Remont obejmie również mosty i wiadukty. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zapewnią modernizacje 13 przejazdów kolejowo-drogowych. Po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów osobowych na trasie będzie zwiększona do 120 km/h – informuje Karol Jakubowski.
– Szeroki zakres prac będzie wymagał wstrzymania ruchu pociągów na objętych robotami odcinkach linii kolejowej. Na czas prac przewoźnicy wprowadzą zastępczą komunikację autobusową. Zakończenie tej inwestycji przewidziane jest na drugie półrocze 2021 roku – zapowiada Karol Jakubowski.
Remont linii kolejowej na odcinku do Parczewa to nie koniec planów związanych z modernizacją linii numer 30. W planach jest remont dworca w Lubartowie. Trwają też starania, aby całą linię do Łukowa zelektryfikować. Dodatkowo przyśpieszyłoby to przejazd, likwidując półgodzinną przerwę w Łukowie na zmianę lokomotywy ze spalinowej na elektryczną. Plany obejmują też stworzenie połączenia kolejowego Lublin- Białystok z ominięciem Warszawy.
JPie / opr. ToMa
Fot. Jerzy Piekarczyk