Od grudnia 2020 roku pociągi z Lublina do Warszawy będą kursować po dwóch torach. A do końca marca 2021 roku zakończy się modernizacja dworca Lublin Główny.
– Ze względu na prace na dworcu można się pogubić, ale remont torów i dworca jest potrzebny – uważają zapytani przez reportera Radia Lublin pasażerowie. – Wszyscy odruchowo kierowali się w stronę dworca, ale w pewnym momencie pojawiała się informacja, że przejścia brak i dojście jest od ulicy Kunickiego. A ja nie znam dobrze Lublina. Przez długi czas trudno było trafić. Dworzec teraz w ogóle wygląda inaczej.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Wizyta techniczna na modernizowanej stacji Lublin Główny
– Zawsze chciałem oglądać taki postęp prac, jaki ma miejsce podczas modernizacji linii kolejowej Lublin-Warszawa. To, co się zadziało w ciągu ostatniego półtora roku, widać gołym okiem – stwierdza Krzysztof Pietras, dyrektor Regionu Centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA. – Od grudnia 2020 planujemy uruchomić ruch dwutorowy od Otwocka do Pilawy. Natomiast od Pilawy do Dęblina ruch dwutorowy już się odbywa. Zaś od 30 sierpnia planujemy wznowienie ruchu dwutorowego od Dęblina do Lublina. W tej chwili trwają odbiory eksploatacyjne.
Jeśli chodzi o sam dworzec Lublin Główny, wszystkie prace odbywają się zgodnie z harmonogramem – mówi Andrzej Kuśmierczyk dyrektor projektu modernizacji linii kolejowej nr 7 z Lublina do Warszawy. – Wybudowany został peron trzeci, oddana jest już do eksploatacji połowa peronu drugiego. Aktualnie trwają prace nad drugą połową peronu drugiego i nad peronem pierwszym. Następnie, po wybudowaniu infrastruktury związanej z przejściem podziemnym, przystąpimy do realizacji prac związanych z układem torowym. Później będziemy kończyć perony, wiaty peronowe, sieć trakcyjną i całą infrastrukturę okalającą, czyli oświetlenie czy odwodnienie.
CZYTAJ: Do marca 2021 będzie gotowy Dworzec Główny w Lublinie
– Modernizacja linii kolejowej nr 7 jest dopełnieniem cyklu inwestycyjnego na terenie województwa lubelskiego. Doprowadzi ona w efekcie do skrócenia czasu podróży na trasie Lublin-Warszawa. Przyczyni się to na pewno do zwiększenia dostępności komunikacyjnej stolicy naszego regionu i przyciągnięcia biznesu. Kolej stanie się takim oknem na świat dla Lubelszczyzny – mówi Paweł Paszko, dyrektor biura wojewody lubelskiego.
– Należy dodać, że sytuacja pandemiczna nie wpłynęła znacząco na tempo realizacji inwestycji. Całe pierwsze półrocze 2020 roku zostało podsumowane takim wykonaniem, jakie mieliśmy zaplanowane – informuje Jolanta Pawluk, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe.
Koszt modernizacji linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin to ponad 3,5 mld złotych.
MaTo / opr. ToMa
Fot. Piotr Michalski