Prof. Aleksander Wójtowicz – kierownik Muzeum Józefa Czechowicza w Lublinie i prof. Piotr Sobolczyk z Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, znawca twórczości Mirona Białoszewskiego, będą gośćmi „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej”.
Opowiemy o magnetofonowym zapisie nieznanych wierszy Mirona Białoszewskiego (na zdj.), jednego z najważniejszych polskich pisarzy minionego stulecia, autora m.in. „Pamiętnika z powstania warszawskiego”. Zostały one zaprezentowane przez poetę podczas wieczoru autorskiego, który odbył się w muzeum 8 kwietnia 1976 roku. Jego ówczesny kierownik, dr Józef Zięba, nagrał przebieg spotkania na taśmie magnetofonowej i udokumentował je na fotografiach. Podczas spotkania w Lublinie poeta czyta wiersze z okresu swojej przeprowadzki na „Chamowo”, czyli do bloku na Saskiej Kępie. Z wierszy tych ułożył następnie tomik „Odczepić się” (1978). Podczas spotkania przeczytał kilka wierszy, które weszły do tomiku, kilka, które odnaleziono w brulionach i opublikowano w 2017, ale na taśmach jest też aż kilkanaście nieznanych dotąd utworów. Nagranie jest też jedynym znanym, pełnym zapisem autorskiego spotkania Białoszewskiego. W programie przywołamy jego fragment.
„Znaczenie miejsca” to tytuł wystawy Ryszarda Hungera, którą można oglądać jeszcze przez kilka dni w Galerii Wystaw Czasowych Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu. O wystawie opowiedzą kuratorka ekspozycji, Dorota Seweryn-Puchalska i Ryszard Hunger, profesor Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi oraz Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (od 1994), artysta uprawiający malarstwo, rysunek i grafikę, laureat wielu nagród i wyróżnień, w tym Złotego Medalu „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.
Międzynarodowy festiwal „Andrzej Nikodemowicz – Czas i dźwięk” rozpoczął się w sobotę w Lublinie. Jego pomysłodawczyni i twórczyni, pianistka i propagatorka kultury muzycznej, Teresa Księska-Falger będzie gościem „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej”. Andrzej Nikodemowicz, kompozytor, pianista i pedagog urodził się we Lwowie, do Lublina przyjechał w 1980 roku i spędził tu 37 ostatnich lat życia. Festiwal wpisuje dzieło swojego patrona, jednego z najwybitniejszych europejskich kompozytorów muzyki sakralnej, w kontekst światowego dziedzictwa muzycznego.
Do usłyszenia po godzinie 7.00 mówi Grażyna Lutosławska.
Na zdjęciu Miron Białoszewski w Muzeum Czechowicza w Lublinie, 1976 rok, fot. Józef Zięba – zdjęcie ze zbiorów Muzeum Czechowicza