Od piątku (18.09) pasażerowie korzystający z dworca PKP Lublin Główny będą mogli przemieszczać się między peronami a budynkiem dworca krótszą trasą. Podróżnym udostępniony zostanie nowy odcinek przejścia podziemnego.
– Chodzenie naokoło przez ulicę Kunickiego to spora uciążliwość – przyznają pasażerowie. – Jestem tu turystą. Pierwszy raz jestem w Lublinie. Prościej byłoby podejść do dworca normalnie niż naokoło, ale dam radę. Mam nadzieję, że trafię – mówi jeden z podróżujących. – Nie mogę dostać na postój taksówek, bo jest zupełnie z drugiej strony. Kiedyś tu byliśmy. Parę lat temu to się wchodziło normalnie, a teraz jest, jak jest. Trudno. Żeby coś było zrobione, trzeba ludziom trochę utrudnić – dodaje inny.
– W piątek (18.09) zostanie otworzone przejście podziemne, które umożliwi pasażerom i mieszkańcom przejście starą trasą, od budynku dworca do peronów, bez konieczności kłopotliwego obejścia przez wiadukt na ulicy Kunickiego – tłumaczy dyrektor projektu, Andrzej Kuśmierczyk.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Remont dworca PKP Lublin Główny trwa
– Ten obiekt był najważniejszym w łańcuchu logistycznym – twierdzi rzecznik prasowy PKP PLK, Mirosław Siemieniec. – Firma, która to wykonywała, stanęła na wysokości zadania. Obecnie prowadzone jest oznakowanie i w piątek podróżni już bezpośrednio z peronów będą mogli przejść do kas biletowych. Na pewno da to skrócenie dojścia od kilku do kilkunastu minut w zależności od możliwości pasażerów. To kolejny krok do zwiększania dostępności do kolei – dopowiada.
– Dodatkowo przez ostatnie 5 tygodni zasadnicze prace, związane z robotami ziemnymi, zostały zakończone. Widzimy nowe elementy peronów, odwodnienia. Przygotowana jest nawierzchnia pod budowę torów. Ich budowa rozpoczyna się od najbliższego poniedziałku (21.09) – informuje Andrzej Kuśmierczyk.
CZYTAJ: Na Dworcu Lublin Główny od piątku zmiany
– Przed i za nami znajduje się teren, na którym zostaną ułożone dwa tory. To kilkanaście metrów w dół, gdzie wykonawca najpierw, żeby rozpocząć te prace, musiał wybrać tysiące ton podkładów różnych materiałów, najpierw wywieźć, a później przywieźć kolejne materiały – tłumaczy Mirosław Siemieniec. – Jest nowa konstrukcja przejścia podziemnego. To przejście zostało najpierw zdemontowane, bo stare nie spełniało już wymaganych warunków. Później należało tu przywieźć beton i zbrojenie. W momencie kiedy ciężarówki wywoziły i przywoziły materiały na to przejście, trwały inne prace. Stoją już konstrukcje sieci trakcyjnej, montowane są przewody na górze, żeby pociągi jeździły sprawnie. Na wlotach do stacji muszą być zamontowane rozjazdy – wyjaśnia.
– Mamy dużo skarg od mieszkańców, którzy mieszkają przy torach – mówi dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie, Lech Olszewski. – Wcześniej trąbiące przy przejazdach pociągi im nie przeszkadzały. W tej chwili nagminnie przeszkadza to ludziom. Jest bardzo dużo skarg z tego tytułu – dodaje.
Może mieszkańcom przeszkadza sytuacja, że samochody – mimo zakazu – często parkują na skwerze Chrostowskiej, czyli w miejscu, gdzie przejście podziemne z dworca wychodzi w stronę ulicy Kunickiego? – Jest tam zakaz wjazdu, bo sam skwer Chrostowskiej był tak projektowany, że nie jest on przystosowany do wjazdu samochodami. Jest tylko miejscem do odpoczynku podróżnych, gdzie są ławki oraz zieleń, żeby można było, czekając na pociąg, odpocząć i się zrelaksować. Nie jest przeznaczony na parkowanie – tłumaczy Lech Olszewski.
– Obszar, który nie należy do kolei, a może pozwalać na spięcie komunikacji kolejowej z miejską, jest już obszarem miasta – wyjaśnia Mirosław Siemieniec. – Jeśli chodzi o jakieś zatoczki czy przystanku typu kiss&ride, to już jest inicjatywa miasta, które w swoim obszarze może tego typu rozwiązania wprowadzać – dopowiada.
– Lubelski ratusz nie planuje wyznaczenia w rejonie skweru Chrostowskiej tego typu miejsc – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin. Taksówką czy samochodem osobowym można podjechać na ulicę Pocztową lub przed główny budynek Dworca.
W tej chwili pasażerowie korzystają z nowego peronu nr 3 oraz jednej krawędzi peronu nr 2. Nowe perony są wyższe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Są także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wieczorem jasne oświetlenie zapewnia bezpieczny dostęp do wagonów.
Zakończenie modernizacji stacji Lublin Główny jest planowane na marzec 2021 roku. Wtedy wszystkie perony będą utrzymane w standardzie peronu nr 3.
MaK / WT
Fot. Iwona Burdzanowska