To już pewne. E-usługi wkroczą do chełmskiego magistratu, który otrzymał 85% dofinansowania na ten cel. Dzięki temu część spraw będzie można załatwić przez Internet, pojawią się też biletomaty i system wywoływania petentów.
Na takie rozwiązanie mieszkańcy miasta czekali od lat licząc, że wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań sprawi, ze znikną kolejki tworzące się choćby przed Wydziałem Komunikacji. – Takie rozwiązanie były potrzebne od dawna. Dzięki dofinansowaniu załatwienie spraw urzędowych z pomocą nowoczesnych technologii będzie możliwe – mówi w rozmowie z Radiem Lublin Dominik Gil z chełmskiego magistratu. – Dzisiaj wiele rzeczy załatwiamy przez komputer. Zdalnych usług oczekujemy również od urzędu: powiadomień na telefon, konta mieszkańca z wglądem, na przykład do rozliczeń podatkowych czy nawet audioprzewodnika, który pozwoli nam uniknąć błądzenia po korytarzach, kiedy przyjdzie nam załatwić coś osobiście. Poza tym cyfryzacja chełmskiego urzędu to także podniesienie jego wydajności między innymi przez konsolidacje kilku niespójnych baz danych, standaryzację procesu przepływu informacji między urzędnikami, ale także z mieszkańcami. By urząd był bardziej efektywny i spełniał oczekiwania społeczne konieczna jest jego cyfryzacja – dodaje.
– Wniosek, który miasto złożyło do urzędu marszałkowskiego dotyczący wdrożenia nowych e-usług oraz cyfryzacji urzędu został pozytywnie zaopiniowany – zaznacza Damian Zieliński z Gabinetu Prezydenta Miasta Chełm. – Miasto uzyska dofinansowanie z funduszy europejskich. Cały projekt jest warty prawie 7 milionów złotych. Dofinansowanie prawie 6 milionów złotych – dodaje.
– To dużo ułatwi – podkreśla mieszkanka Chełma. – Nie trzeba będzie stać w tych wszystkich kolejkach. To duży plus. Wiadomo, że czasami jest potrzeba przyjść i załatwić coś osobiście, ale jeżeli nie ma takiej potrzeby to stanie w kolejach jest bez sensu – dodaje.
– W zakresie projektu znajduje się między innymi wymiana wyposażenia informatycznego magistratu, modernizacja systemu obiegu dokumentów, ułatwień dla osób niepełnosprawnych, a także tworzenie nowego, kompleksowego portalu internetowego miasta – informuje Zieliński.
– Będzie biletomat, który będzie wydawał numerki załatwienia sprawy na konkretną godzinę – twierdzi Monika Zaborek-Turewicz, dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Chełm. – Będzie system wywoływania do załatwienia danej sprawy. To rozwiązanie, które jest w wielu urzędach. Poza biletomatem i tym elektronicznym systemem kolejkowym, będzie na pewno strona internetowa. Będzie możliwość umawiania się na wizytę przez Internet. To ułatwienie dla interesantów, choć przy dużej liczbie te terminy są kilka tygodni do przodu zajęte – dodaje.
Z elektronicznych usług Urzędu Miasta Chełm będą mogli skorzystać w 2021 roku.
RyK / opr. PaW
Fot. pixabay.com