Parkingi dla hulajnóg są już w Lublinie. Ma to zachęć do nieporzucania ich na chodnikach czy drogach rowerowych – rzecz jasna chodzi o wypożyczane hulajnogi elektryczne.
– Porzucane w różnych miejscach bywają poważnym utrudnieniem dla przechodniów i rowerzystów – mówi dyrektor Wydziału Zarządzaniem Ruchu Drogowym i Mobilnością Urzędu Miasta Lublin Dariusz Działo: – Są porzucane przy przejściach dla pieszych, przy stacjach roweru miejskiego, na przystankach albo wręcz na skrzyżowaniach. Dlatego też wpadliśmy na pomysł, żeby pilotażowo stworzyć 20 miejsc parkingowych w ścisłym centrum Lublina, na miasteczku akademickim i dworcu PKS-u po to, żeby niejako zmotywować użytkowników tych hulajnóg do tego, żeby zostawiali ten sprzęt w miejscach do tego dedykowanych.
Mieszkańcy Lublina zauważają, że powinno być miejsce, gdzie można odstawić hulajnogi i doceniają pomysł wprowadzenia parkingów.
– Tych parkingów jest 20. Jeżeli te rozwiązania się przyjmą, rozszerzymy miejsca postojowe o inne dzielnice miasta – podkreśla Dariusz Działo: – Większość naszych obserwacji sprowadzała się do tego, że wybieraliśmy miejsca, gdzie jest najwięcej porzucanych hulajnóg.
– Ostatnio w Lublinie pojawiły się parkingi dla hulajnóg. Czy to dobry pomysł? To zależy w jaki sposób będą wykorzystywane, czy użytkownicy będą z nich korzystali oraz czy firma będzie w tych miejscach zostawiała swoje hulajnogi – mówi Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego: – Pamiętajmy, że ani oznakowanie nie jest usankcjonowane ustawowo, ani też nie ma żadnych kar za to, jeśli te hulajnogi postawimy w innym miejscu. Tak naprawdę problemem nie jest to, że nie ma takich parkingów, tylko raczej to, gdzie użytkownicy zostawiają te rowery oraz gdzie zostawia je firma, która jest operatorem tych hulajnóg.
– Niewyobrażalne dla mnie jest to, żeby ścisłe centrum miasta było zaśmiecane porzuconymi hulajnogami, ale należy również zwrócić uwagę na to, że chyba jako pierwsi w kraju podeszliśmy do tego kompleksowo, dlatego że od wczesnej wiosny wspólnie z trzema operatorami funkcjonującymi w Lublinie rozpoczęliśmy rozmowy, które będą zwieńczone porozumieniem podpisanym przez danego operatora i przez prezydenta Lublina jeśli chodzi o kwestie korzystania z tych hulajnóg – mówi Dariusz Działo: – Bo miejsca postojowe to jest raz, a dwa – aplikacje, które posiadają różni operatorzy niejako pozwolą na zniżkę w wypożyczeniu danej hulajnogi, jeżeli ta hulajnoga będzie pozostawiona w miejscu do tego wyznaczonym.
– Co mogłoby poprawić sytuację? Tak naprawdę – zmiany na poziomie ustawowym – zaznacza Krzysztof Kowalik: – Był już taki projekt ustawy, który narzucał jakby obowiązek podpisania umowy przez operatora hulajnóg z miastem, która określa koszty, na jakich hulajnogi mogłyby być zostawiane i w jakich miejscach. W tym momencie, jeśli to rozwiązanie się nie sprawdzi, to tak naprawdę można je nazwać takim nie najdroższym, ale jednak gadżetem, bo pamiętajmy, że nikt nie ma obowiązku zostawiać tam hulajnóg.
– Zwracam się z gorącą prośbą i apelem do użytkowników hulajnóg do pozostawiania ich w miejscu takim, które nie będzie utrudniało ruchu pieszym na chodnikach czy kierujących pojazdami – mówi podinspektor Mariusz Szajwaj, pełniący obowiązki naczelnika Wydziału Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie: – Czasami naprawdę trudno jest objechać czy obejść taką hulajnogę i może dojść do nieszczęścia. Możemy tego w łatwy sposób uniknąć.
Łącznie w mieście pojawiło się 20 parkingów na hulajnogi. Są one zlokalizowane w następujących miejscach:
ul. 3 Maja (róg ul. Cichej),
ul. Peowiaków (przy skrzyżowaniu z ul. Hugo Kołłątaja),
ul. Okopowej (przy skrzyżowaniu z ul. Zesłańców Sybiru),
ul. Lubartowskiej (róg ul. Bajkowskiego),
ul. Lipowej (przy skrzyżowaniu z ul. Narutowicza),
ul. Krakowskie Przedmieście (na łączeniu z ul. Krótką),
ul. Grottgera (przy skrzyżowaniu ul. Skłodowskiej),
ul. Spokojnej (przed budynkiem KUL),
pl. Wolności (róg ul. Wróblewskiego),
al. Tysiąclecia (przy pl. Zamkowym),
ul. Zamojskiej (przy przystanku Zamojska 01),
ul. Bernardyńskiej (przed skrzyżowaniem z ul. Zamojską),
al. Unii Lubelskiej (rejon skrzyżowania z al. Tysiąclecia),
ul. Krakowskie Przedmieście (skrzyżowanie z ul. Kołłątaja),
ul. Leszczyńskiego (skrzyżowanie z al. Długosza),
ul. Radziszewskiego (przy Chatce Żaka),
ul. Głęboka (skrzyżowanie z al. Kraśnicką),
ul. Nałęczowska (rejon biurowców i nowego osiedla),
ul. Langiewicza (przy skrzyżowaniu z ul. Godebskiego),
ul. Raabego (przy skrzyżowaniu z ul. Akademicką).
InYa (opr. DySzcz)
Fot. Miasto Lublin/ FB