Szkoła przy ulicy Berylowej w Lublinie nie posiada chodnika dla pieszych. Uczniowie muszą pokonywać drogę od furtki do wejścia głównego pomiędzy autami.
– To pokazuje, jak miasto podchodzi do inwestycji – twierdzi Krzysztof Lipka z Pieszego Lublina. – Miasto zbudowało przepiękną szkołę, tutaj trzeba pochwalić. Widać, że te 70 milionów zostało wydanych bardzo dobrze. Budynek robi wrażenie w środku pod względem wyposażenia. Niestety przestrzeń wokół szkoły została potraktowana troszeczkę po macoszemu. Prawdopodobnie przez pośpiech nikt nie przejął się, żeby tę przestrzeń dobrze zaprojektować. Niestety widać, że w tej przestrzeni dominują samochody. 90 procent tej przestrzeni to są drogi i parkingi. Miejsc zielonych i ławek, gdzie można by przysiąść, jest mało. Najbardziej kuriozalna rzecz, od głównej furtki do wejścia do szkoły podstawowej nie ma chodnika. Dzieciaki będą musiały lawirować między samochodami – dodaje.
– Rzeczywiście konstrukcyjnie tak to wygląda, jakby samo dojście do głównych wejść było prowadzone przez parking – mówi Monika Głazik z Biura Prasowego Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin. – Jest to parking wewnętrzny, w bardzo niewielkim stopniu użytkowany, przeznaczony dla 8 samochodów. Miejsce jest odgrodzone szlabanem, więc wjazd na ten teren mają tylko uprawnione samochody. Nie jest to dużym problemem, gdyż dziennie parkuje tam 3-4 samochody. Nie uważamy więc, że jest to wielki problem, że tych kilka pojazdów w tym miejscu się znajdzie – dopowiada.
– Mnie osobiście nie przeszkadza. Tu jest chodnik i można dojść. Parking jest praktycznie pusty, 2-3 samochody góra – wypowiada się mieszkanka Lublina. – Trzeba się po prostu pilnować, jeżeli nie ma chodnika. Czasem jeżdżą auta i trzeba schodzić na parking – dodają dzieci.
– Pomimo tego, że ten parking, który będą omijać, jest tylko i wyłącznie dla nauczycieli i pracowników szkoły, to i tak uważamy to za taką symboliczną sytuację pokazującą priorytety w projektowaniu przestrzeni publicznych. W pierwszej kolejności projektuje się przestrzeń dla samochodów, natomiast zapomina się o wygodnej przestrzeni dla tych, dla których powinna być, czyli dla dzieci – tłumaczy Lipka.
– Nie zgadzamy się z tym. Przy takich budynkach użyteczności społecznej, jakimi są szkoły, jest również obowiązek zapewnienia dojścia, dojazdów do tego budynków, ale również miejsc parkingowych – wyjaśnia Głazik. – Cała konstrukcja i budowa szkoły została wykonana zgodnie z projektem. Naszym celem było zabezpieczenie bezpieczeństwa przede wszystkim dzieciom. Zgodnie ze wszystkimi wskazaniami ten parking i to dojście do szkoły zostały urządzone – dopowiada.
Szkoła przy ulicy Berylowej została oddana do użytku w tym roku. Łączna wartość jej budowy to 70 milionów złotych.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Oficjalne otwarcie szkoły przy ul. Berylowej w Lublinie
InYa / WT
Fot. pixabay.com