Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego coraz bliżej ukończenia. Wykonawca szacuje zaawansowanie prac na poziomie 70 procent. Blisko 10-kilometrowy odcinek w ciągu drogi ekspresowej S17 jest od dawna wyczekiwany zarówno przez mieszkańców Tomaszowa, jak i przez kierowców samochodów ciężarowych.
– W centrum miasta natężenie ruchu jest bardzo duże. Jest ciągły hałas, odgłosy przejeżdżających ciężarówek. Główną ulicą Tomaszowa Lubelskiego, ulicą Lwowską, w kierunku przejścia granicznego w Hrebennem przemieszcza się bardzo dużo TIR-ów. I ten cały ruch zostanie skierowany na obwodnicę – wyjaśnia starosta tomaszowski Henryk Karwan.
– Mieszkańcy i podróżni oczekują na oddanie do użytku obwodnicy i na to, kiedy będziemy mogli się cieszyć z poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia natężenia hałasu. Jest on bardzo uciążliwy i wszyscy w mieście go odczuwają – mówi Wojciech Żukowski, burmistrz Tomaszowa Lubelskiego.
– W godzinach szczytu korki są tu jak w wielkim mieście, mimo tego że jest to małe prowincjonalne miasteczko. Około godziny 15.00 przejechanie kilku kilometrów przez Tomaszów zajmuje pół godziny – opowiada jeden z mieszkańców.
Między jazdą przez miasto o poruszaniem się obwodnicą jest kolosalna różnica. Przejazd przez miasto to ciągłe hamowanie i zatrzymywanie się. Nie służy to dobrze ani kierowcy, ani pojazdowi. Dzięki obwodnicy skróci się czas dojazdu na granicę, a mieszkańcom miasta będzie się lepiej żyło – stwierdza Henryk Karwan. Jak dodaje, powstanie obwodnicy będzie służyło także poprawie jakości dróg w mieście. – Kiedyś zrobiono badania, które dowiodły, że obciążona ciężarówka robi w drodze „spustoszenia” odpowiadające 2 tysiącom samochodów osobowych.
– Obwodnica będzie miała około 9,5 kilometra. Od strony wschodniej ominie Tomaszów Lubelski. W tej chwili trwają prace przy budowie trasy głównej. Budowane są obiekty mostowe. Wykonawca ułożył już 90% nawierzchni bitumicznej. Trwają także prace przy budowie dróg dojazdowych i zbiorników retencyjnych – informuje Łukasz Minkiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie.
– Obecnie realizujemy budowę najdłuższego obiektu w zakresie tej inwestycji, czyli estakady, która ma przeprowadzić bezkolizyjnie ruch z S17 nad doliną rzeki Sołokiji – dodaje Paweł Kędziora, kierownik budowy obwodnicy.
– Jesteśmy już po wstępnych uzgodnieniach, że po oddaniu obwodnicy miasto przejmie odcinek obecnej drogi krajowej, czyli ulice Zamojską i Lwowską. Dla nas będzie to ogromnie ważny krok przy zagospodarowaniu terenu przy tych drogach. Jednym z obszarów, który jest obecnie przecięty drogą krajową, jest miejski rynek. Chcemy, żeby w przyszłości stał się on terenem zamkniętym dla ruchu. I wtedy moglibyśmy w końcu poczuć się miastem, które posiada własny rynek – zapowiada Wojciech Żukowski.
Prace budowlane nad obwodnicą tomaszowską rozpoczęły się wiosną 2019 roku, a zakończą się prawdopodobnie w maju 2021.
AlF / opr. ToMa
Fot. www.gddkia.gov.pl