Centralne Biuro Antykorupcyjne złożyło dwa zawiadomienia do Prokuratury Okręgowej w Lublinie dotyczące nieprawidłowości w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego. Chodzi o wydatkowanie środków z projektu ,,Marketing gospodarczy Województwa Lubelskiego II” w latach 2017 – 2019.
– Od listopada 2019 r. do sierpnia 2020 r. funkcjonariusze lubelskiej delegatury CBA prowadzili w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego kontrolę – poinformowało Centralne Biuro Antykorupcyjne.
Kontrola Biura zakończyła się złożeniem we wrześniu 2020 r. do Prokuratury Okręgowej w Lublinie dwóch zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstw przez osoby, sprawujące nadzór nad prawidłową realizacją i protokolarnym odbiorem projektów. Zarzuca się im nadużycie uprawnień, wyrządzenie szkody majątkowej wielkich rozmiarów, poświadczenie nieprawdy w protokołach odbioru i niedopełnienie obowiązku naliczenia kar umownych.
Prokurator Katarzyna Matusiak z Prokuratury Okręgowej w Lublinie potwierdza, że zawiadomienie dotarło do prokuratury. – Obydwa zawiadomienia o przestępstwie dotyczyły osób, które sprawowały funkcję kierownicze w dwóch departamentach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego. Jedno z zawiadomień dotyczyło poświadczenia nieprawdy w protokole odbierających jedną z usług w zakresie promocji potencjału gospodarczego województwa podczas rajdu Dakar 2018.
Drugi zarzut dotyczy nieprawidłowości polegających między innymi na nienaliczaniu przez Urząd Marszałkowski należnych kar umownych, „przyznawaniu dofinansowania zadaniom, których związek z promocją gospodarczą województwa jest trudny do wykazania oraz braku w umowach (…) postanowień, które zabezpieczałyby w należyty sposób interesy finansowe województwa”.
Rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, Remigiusz Małecki, poinformował, że urząd nie został powiadomiony przez Centralne Biuro Antykorupcyjne o zarzutach: – Zarząd województwa lubelskiego nie został poinformowany przez CBA o treści złożonego zawiadomienia. Zaznaczam, że większość nieprawidłowości, wskazanych w protokole kontroli CBA, dotyczy działań podjętych przez poprzedni Zarząd Województwa Lubelskiego w latach 2017-2018.
Wartość projektu ,,Marketing gospodarczy Województwa Lubelskiego II” wyniosła ponad 72 mln zł. Projekt miał na celu przede wszystkim wsparcie działań marketingowych w kreowaniu dobrego wizerunku Lubelszczyzny pod kątem potencjalnych inwestorów i kontrahentów, oraz promocję przedsiębiorstw województwa lubelskiego na rynkach krajowych i międzynarodowych.
Jak informuje CBA, w trakcie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono m.in. nieprawidłowości polegające na:
– braku w umowach zawieranych z Wykonawcami zadań Projektu postanowień, które zabezpieczałyby w należyty sposób interesy finansowe Województwa,
– dokonywaniu odbiorów zadań bez zastrzeżeń poprzez potwierdzanie realizacji pełnego przedmiotu umowy bezpodstawnie, tj. bez wymaganych informacji i dokumentacji z realizacji danego zadania,
– nienaliczaniu kar umownych należnych Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Lubelskiego
– braku w zawieranych umowach postanowień dotyczących kar umownych za nienależyte wykonanie umowy oraz prawa do proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia Wykonawcy w przypadku niewykonania części umowy,
– przyznawaniu dofinansowania zadaniom, których związek z promocją gospodarczą Województwa Lubelskiego jest trudny do wykazania, – monitorowaniu wskaźników Projektu w latach 2017- 2018 w niewystarczającym zakresie, co groziło utratą dofinansowania i koniecznością zwrotu dużej części środków,
– gromadzeniu i prowadzeniu dokumentacji poszczególnych zadań niezgodnie z Instrukcją obowiązującą w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego.
Wskazane nieprawidłowości spowodowały powstanie szkody w mieniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w wysokości 442 421, 68 zł.
Skontrolowano kilkadziesiąt umów Projektu, z których wynika, że wybór, organizacja i realizacja części zadań Projektu, zwłaszcza w latach 2017-2018, odbywała się w sposób dość chaotyczny i przypadkowy oraz powodowała „rozmycie” celu i efektu tego przedsięwzięcia, który powinien być realny i mierzalny.
Promocja gospodarcza Województwa Lubelskiego polegała często jedynie na umieszczeniu logotypu Województwa Lubelskiego na różnego typu materiałach promocyjnych – plakaty, banery, roll-upy, ulotki itp. Po zakończeniu kontroli do Marszałka Województwa Lubelskiego CBA skierowało wystąpienie pokontrolne, w którym wskazało stwierdzone nieprawidłowości oraz przekazało wnioski do podjęcia działań mających na celu m.in. wzmocnienie nadzoru nad wyborem i realizacją zadań Projektu, egzekwowaniem od podmiotów realizujących zadania kar umownych, zawieraniem i rozliczaniem umów z Wykonawcami w sposób zabezpieczający interesy Województwa Lubelskiego.
JZoń / RL/PAP/WP
Fot. CBA