Lublin: mieszkańcy dyskutowali o mobilności miejskiej

mobil 2020 10 28 173238

Mieszkańcy Lublina spotkali się w Internecie i porozmawiali o mobilności w mieście. Celem jest opracowanie Planu Zróżnicowanej Mobilności na lata 2022-2026 oraz Strategii Mobilności Miejskiej.

Rowerowe obwodnice Lublina, spowolnienie ulic, a także podziemne przejścia dla pieszych – to pierwsze propozycje zgłoszone przez mieszkańców w czasie konsultacji poświęconych mobilności miejskiej.

– W czasie takich spotkań chcemy sprecyzować problemy i potrzeby w zakresie transportu na terenie Lublina – tłumaczy zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością, Arkadiusz Niezgoda: – Miastu i mieszkańcom zależy na tym, żeby nie tylko ruch odbywał się pojazdami samochodowymi, a zwłaszcza żeby to nie był jeden pojazd na jedną osobę, tylko żebyśmy wykorzystywali różne środki transportu. W zasadzie plan mobilności będzie obejmował całość działań, które miasto chce podjąć, żeby tak ten ruch się po mieście odbywał, żeby ograniczać ten ruch samochodów, żeby chodniki były dla pieszych, żeby ścieżki rowerowe były dla rowerzystów, a żeby przestrzenie wspólne były przestrzeniami wspólnymi.

Z powodu pandemii konsultacje odbywały się w formule online. Moderujący dyskusję Piotr Skrzypczak zaproponował kilka przykładowych pytań: – Nasze, mieszkańców uwagi mogłyby polegać na tym, że ja w mejlu piszę, że chciałbym, aby w takim planie zostało wzięte pod uwagę bezpieczeństwo mieszkańców w Śródmieściu i chciałbym też, żeby fizycznie oddzielono pasy ruchu samochodowego od pieszego na przykład na skrzyżowaniach. Piszę takie swoje wyobrażenie, wizję, i przesyłam do pana dyrektora.

Potem do głosu doszli mieszkańcy. Pan Radosław zaproponował pomysł rowerowej obwodnicy Lublina: – Od lat mam wrażenie, że potrzeba nam czegoś takiego. Budujemy Al. Racławickie, gdzie leci ciąg rowerowy przez miasto, który będzie miał stosunkowo dużo skrzyżowań. Osoba, która będzie się chciała przemieszczać z zachodu miasta na wschód, powinna raczej wybrać drogę, która jest pozbawiona wzniesień. Stworzenie pewnych obwodnic rowerowych, którymi można stosunkowo szybko się przemieszczać sprawdza się w przypadku rzeki Bystrzycy.

Innym zgłoszonym pomysłem było spowolnienie ruchu na części lubelskich ulic: – Przykładowo wąska ulica Sławinkowska, stanowiąca fragment połączenia z ruchem zewnętrznym – tutaj od lat słyszmy argument, że ponieważ jeździ komunikacja miejska, nie można spowodować zwolnienia na tej ulicy. Ja bym widział konieczność podjęcia na niektórych ulicach działań, żeby jednak ten ruch poważnie spowolnić.

Propozycje podziemnych przejść dla pieszych zgłosił przewodniczący Rady Dzielnicy Tatary Józef Nowomiński: – Od czasu do czasu jestem koło Zamku. Proszę zobaczyć jakie tłumy ludzi przemieszczają się z przystanku przy Zamku w rejon dworca. Tam dawno powinno być przejście podziemne.

Na tę propozycję od razu odpowiedział zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością, Arkadiusz Niezgoda: – Absolutnie nie zgadzam się z tym podejściem, że wszędzie powinniśmy stosować rozwiązania ruchu pieszego, zwłaszcza w aspekcie przejść podziemnych. Od wielu lat, wiele mądrych głów i wiele przeprowadzonych analiz wskazuje na znikomą skuteczność tego typu rozwiązań, a wręcz odchodzi się od rozwiązań wielopoziomowych na głównych ciągach pieszych.

Arkadiusz Niezgoda dodał także, że warto zgłaszać wszystkie pomysły: – Rozpoczynamy koncert życzeń. Czy to będą życzenia ściśle związane z tym dokumentem, czy będą to życzenia, które wymagają przeprowadzenia procesu inwestycyjnego czy zmian remontowych, to jest ten moment, kiedy powinniśmy to zgłaszać.

Pierwszy etap konsultacji poświęcony mobilności miejskiej zakończy się w połowie listopada.

Mieszkańcy mogą przesyłać swoje uwagi na adres planmobilnosci@lublin.eu do 15 listopada. Szczegóły znajdują się na stronie internetowej lubelskiego ratusza.

MaK (opr. DySzcz)

Fot. lublin.eu

Exit mobile version