Znamy laureatów 12. edycji konkursu „Książka Roku 2019”. Wawrzyn Pawła Konrada – pierwszego lubelskiego drukarza – w kategorii „Książka o Lublinie” trafił do Wydawnictwa UMCS za publikację „Sztuka Lublina od średniowiecza do współczesności. Szkice i studia”. Natomiast w kategorii „Lublin: wydawnictwo albumowe” nagrodę otrzymało wydawnictwo KUL za „Ex Thesauro. Skarby Biblioteki Uniwersyteckiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II”.
– Do konkursu zgłoszono 66 publikacji propagujących historię oraz tradycje Lublina i regionu. To dużo w porównaniu z poprzednimi latami – mówi Katarzyna Stanek z Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie. – Jury bierze pod uwagę przede wszystkim walory edytorskie wydawnictw, język przekazu i nowatorstwo tematyki. W tej edycji konkursu było wiele książek, które dotyczyły kulinariów związanych z Lublinem i Lubelszczyzną.
W kategorii „Lubelszczyzna – wydawnictwo monograficzne” Wawrzyn Pawła Konrada trafił do Wydawnictwa UMCS za książkę Marioli Tymochowicz „Tradycyjne pożywienie chłopskie na Lubelszczyźnie”. – To nie jest książka z przepisami kulinarnymi – podkreśla autorka publikacji. – Chciałam przedstawić, jakie znaczenie miało pożywienie dla społeczności wiejskiej. Odgrywało ono bardzo ważną rolę w obrzędowości rodzinnej, dorocznej, było bardzo ważnym darem.
Nagrodę specjalną przyznano Halinie Wolskiej za książkę „Biblioteka im. Hieronima Łopacińskiego. Moja prywatna historia”.
W kategorii „Lubelszczyzna: wydawnictwo albumowe” nagrodę utrzymało Bychawskie Towarzystwo Regionalne za album „Bychawa dawna – przeszłość miasta zamknięta w fotografii”. Wśród publikacje wydanych przez biblioteki województwa lubelskiego nagrodzono Bibliotekę Publiczną Gminy Łabunie za książkę Agnieszki Szykuły-Żygawskiej „Cmentarz parafii św. Dominika i Matki Bożej Szkaplerznej w Łabuniach”. Za szczególne walory edytorskie i formę przekazu wyróżniono Państwowe Muzeum na Majdanku za publikację Pawła Piechnika „Chleb wolnościowy” i Zamojskie Towarzystwo „Renesans” za album Elżbiety Gnyp „Nie widać nic, a – widać”.
SuPer / opr. ToMa
Fot. SuPer