O ponad rok opóźnia się zakończenie modernizacji linii kolejowej na odcinku Terespol-Siedlce. Opóźnienia dotyczą głównie budowy przejścia podziemnego oraz tunelu w ciągu ulicy Lubelskiej w Białej Podlaskiej.
W ciągu ulicy Lubelskiej budowany jest tunel, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Obecny przejazd zamykany szlabanem znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 812 na wyjeździe z miasta. Kierowcy nie mogą doczekać się zakończenia inwestycji. – Bardzo powoli to idzie. Nie wiem, jaka jest przyczyna. Podejrzewam, że taką budowę na zachodzie zrobiono by w ciągu kilku miesięcy, a tutaj minęło 2 lata i nic. Tunel powinien być dawno zrobiony, a to wszystko stoi. Na ulicy Lubelskiej tworzą się korki. Kiedy przejazd jest zamknięty, tam jest strasznie. Teraz nikogo tam nie ma na budowie – wypowiadają się kierowcy.
Prace opóźniają się też przy budowie nowego podziemnego przejścia do pociągów pomiędzy rondem Dmowskiego a ulicą Dokudowską. Mieszkańcy nie kryją oburzenia. – To są duże opóźnienia. W Białej nie mogą się z tym uporać – mówią.
Skąd wynikają opóźnienia w realizacji inwestycji? – Na realizację prac wpłynęły trudne warunki gruntowe, występujące przy przejściu podziemnym na stacji Biała Podlaska oraz szereg niezidentyfikowanych kolizji z infrastrukturą podziemną – odpowiada Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. – Bezpośrednie przełożenie na tempo wykonywanych robót ma również kondycja firmy Trakcja SA. Wydłużenie realizacji projektu wynika również z przyczyn obiektywnych, między innymi rozszerzenia prac. Zamiast jednego toru, powstanie dwutorowe połączenie infrastruktury PLK infrastrukturą Cargotor w rejonie posterunku odgałęźnego Magdalenka. Dzięki temu zwiększą się możliwości przewozu towarów na sieci kolejowej.
Jak informuje Rafał Wilgusiak, zakres prac dotyczący wykonania skrzyżowania bezkolizyjnego, a konkretnie tunelu, częściowo należy do miasta. Chodzi o drogi dojazdowe do tunelu.
Dlaczego zatem pracę nie są kontynuowane? – Nie jesteśmy upoważnieni, by ingerować w relacje między PKP a wykonawcą – wypowiada się rzecznik Urzędu Miasta w Białej Podlaskiej, Gabriela Kuc-Stefaniuk. – Dużo w tej sprawie obrazuje fakt, że miasto, wykonawcę naszej części inwestycji układu dojazdowego do tunelu wyłoniło w drodze przetargu już w kwietniu 2019 roku. Nasza współpraca przebiega bezproblemowo. Jej ostatnim efektem jest wykonanie drogi zastępczej od przejazdu do ulicy Witorskiej, by nie pozwolić na kilkumiesięczne blokowanie ruchu, poprzez skierowanie go, jak sugerowało PKP, na przejazd na ulicy Łomaskiej. Mimo wcześniejszych zapewnień PKP o finansowaniu tymczasowego przejazdu, ostatecznie musieliśmy go sfinansować sami ze środków miasta, nie mogąc narażać mieszkańców na rozkopanie inwestycji w okresie kapryśnej zimowej pogody. Planowaliśmy dokończenie robót w ciągu kilku miesięcy od wiosny przyszłego roku – wyjaśnia.
Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK zakończenie wszystkich prac planowany jest w 2022 roku.
Chcieliśmy poprosić o komentarz wykonawcę realizującego inwestycję, niestety dziś (26.11) nie było to możliwe.
W ramach inwestycji PKP PLK zmodernizowane zostały już dwa perony na stacji Terespol oraz dwa perony na stacji Małaszewicze. W Terespolu wyremontowano też przejście podziemne. Na stacji Biała Podlaska powstał też nowy peron wyspowy. W mieście powstał też wiadukt kolejowy, po którym jeżdżą już pociągi. Koszt wszystkich prac to 540 milionów złotych.
MaT / WT
Fot. Małgorzata Tymicka