50 procent uczniów odczuwa bóle głowy i kręgosłupa z powodu zwiększonej ilości czasu pracy z komputerem. Aż 70 procent z nich brakuje bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami, odczuwają samotność. Zespół badaczy pod kierownictwem prof. Izabelli Łukasik z Katedry Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie opublikował raport na temat samopoczucia ucznia w e-szkole.
W badaniu wzięło udział 360 uczniów klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej oraz pierwszych klas szkół ponadpodstawowych. Naukowcy przeanalizowali cztery obszary: warunki do zdalnej nauki, stan zdrowia uczniów, stosunki interpersonalne, możliwość samorealizacji.
– Z analizy wynika pozytywny obraz warunków e-edukacji – mówi dr Anna Bieganowska-Skóra z Katedry Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej UMCS. – Problemem uczniów nie są warunki do nauki, ale przeładowany program, którego realizacja w warunkach e-edukacji wymaga od nich dużo większego wysiłku i zaangażowania. Blisko połowa polubiła zdalne nauczanie i dostrzega jego zalety. Ale mniej więcej jedna trzecia uczniów twierdzi, że nauka w domu nie jest dla nich ani komfortowa, ani samodzielna. Mówią, że muszą w tym procesie korzystać z pomocy rodziców, starszego rodzeństwa czy korepetytorów. Prawie co czwarty uczeń twierdzi, że obecność innych domowników przeszkadza mu w zdobywaniu wiedzy.
CZYTAJ: „Moje samopoczucie w e-szkole”. UMCS prezentuje raport
Aż 70 procent badanych uczniów odczuwa brak kontaktu z rówieśnikami. Nadrabiają to przez Internet. Ale wtedy spędzają jeszcze więcej godzin przed komputerem. – Młodzież korzysta z tego sprzętu nie tylko podczas samych lekcji, ale także przygotowując się do kolejnych zajęć, odrabiając prace domowe czy organizując życie towarzyskie – dodaje dr Anna Bieganowska-Skóra.
Naukowcy udostępnili raport władzom oświatowym. – Zawarty w nim został wniosek o modyfikację podstaw programowych, aby możliwe było zrealizowanie całego programu w warunkach nauki zdalnej, tak, aby uczniowie nie czuli się przeciążeni nauką i aby nie powodowała ona negatywnych skutków dla zdrowia – informuje dr Anna Bieganowska-Skóra.
– Wnioski, które stanowią wynik tej pracy badawczej, zostały w pewnym sensie uwzględnione przy tej nauczania zdalnego, z którą mamy do czynienia w tym roku szkolnym. Zgodnie z zapowiedzią Ministerstwa Edukacji ten postulat został wzięty pod uwagę o tyle, że zostanie zmieniony zakres wymagań, dotyczący egzaminów ósmoklasisty i maturalnego – mówi Jolanta Misiak z Kuratorium Oświaty w Lublinie.
CZYTAJ: Matura i egzamin ósmoklasisty będą łatwiejsze. Ministerstwo przygotowało nowe wymagania
Raport wykazał także, że uczniowie mają do czynienia z przemocą i hejtem. – Co trzeci uczeń zauważa, iż pozostawanie w izolacji przyczynia się do nasilenia różnych rodzajów przemocy pomiędzy ludźmi. Zetknął się z nimi jeden na sześciu uczniów – wyjaśnia dr Anna Bieganowska-Skóra.
– Zdrowie psychiczne uczniów jest bardzo ważne. Stan epidemii, który trwa już od wielu miesięcy, dla nas wszystkich jest trudnym doświadczeniem. W przypadku uczniów, którzy muszą jeszcze realizować wyznaczone cele, stres jest większy. Również dla nauczycieli ważny powinien być dobrostan psychiczny ucznia – dodaje Jolanta Misiak.
Pełny tekst raportu można znaleźć TUTAJ.
Badania uczniów są częścią projektu „Szkolne samopoczucie uczniów i nauczycieli w kontekście zadań przyszłościowych” realizowanego przez naukowców Katedry Pedeutologii i Edukacji Zdrowotnej UMCS.
TSpi / opr. ToMa
Fot. archiwum