Województwo lubelskie podpisało dziesięcioletnią umowę na przewozy pasażerskie z POLREGIO o wartości ponad miliarda złotych. W tym czasie pociągi pokonają łącznie 29 milionów kilometrów.
– Mam nadzieję, że pociągi będą przewozić miliony „lubelaków”, którzy będą się przemieszczać w ramach województwa lubelskiego – mówi Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego. – Stawiamy na kolej, bo kolej to ekologia, niska emisyjność, zielony ład oraz najbardziej efektywny i ekonomiczny środek transportu. Dlatego mam nadzieję, że ta umowa pozwoli na realizację tych celów. Jeśli będzie dobrze realizowana, naprawdę staniemy się społeczeństwem, które wie w jaki sposób należy korzystać z transportu. Do 2050 roku kolej na pewno będzie kluczowym środkiem transportu, jeśli chodzi o tak zwaną „Europę zielonego ładu” – podkreśla marszałek Stawiarski.
– Województwo lubelskie podpisując tę umowę ma nadzieję na to, że jakość usług wzrośnie – mówi Zdzisław Szwed, członek Zarządu Województwa Lubelskiego. Tym bardziej, że zakupiliśmy w zeszłym roku osiem pojazdów szynowych. Dostawa będzie w przyszłym roku w listopadzie. Będą to bardzo nowoczesne składy, z Internetem, z możliwością przewozu rowerów, z możliwością ładowania telefonów. Na pewno ta jakość wzrośnie. Bardzo liczymy na wzrost częstotliwości pociągów, czyli ilości przewozów na linii do Dęblina, do Parczewa, do Chełma. Mam nadzieję, że skróci to też czas przejazdu dlatego, że te linie są modernizowane. Będzie można po prostu pokonywać odcinki z większą prędkością. Liczę, że z chwilą dokończenia remontu linii Lublin – Dęblin, również Lublin – Parczew, ten komfort powinien wzrosnąć. Przedłuża się remont linii nr 7, a więc odcinka Lublin – Dęblin, z uwagi na to, że firma Astaldi zeszła z placu budowy. Jest wybrany nowy wykonawca, który kończy tę inwestycję. Przewidujemy, że potrwa to jeszcze około dwa lata – dodaje Zdzisław Szwed z Zarządu Województwa Lubelskiego.
– Województwo w tej chwili myśli o dużym rozwoju kolei aglomeracyjnej na swoim obszarze. To jest obszar około 60 kilometrów wokół Lublina – mówi Adam Pawlik, członek zarządu i dyrektor handlowy POLREGIO sp. z o.o. – Kiedy już do tego dojdzie, na pewno ilość, ta częstotliwość pociągów również się rozwinie. To są naczynia połączone. Jest wiele potrzebnych czynników, żeby to się mogło zdarzyć. Nasza spółka z całą pewnością w sposób ewolucyjny będzie wspierać dążenia województwa do rozwoju kolei aglomeracyjnej – podkreśla Adam Pawlik z POLREGIO sp. z o.o.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Podpisanie przez władze Województwa Lubelskiego i spółki POLREGIO umowy na świadczenie kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021-2030
– Jest to pierwsza tak długa umowa z województwem lubelskim – mówi Artur Martyniuk, prezes POLREGIO. – Umowa dziesięcioletnia, zapewniająca stabilność pracy dla spółki. Mamy prawie 500 pracowników, więc dla nas jest to niezwykle istotne. Z punktu widzenia naszej firmy zapewnia nam przede wszystkim środki na modernizację taboru, na modernizację zaplecza. Na to, by móc w sposób stabilny patrzeć w przyszłość, jeżeli chodzi o funkcjonowanie spółki w tym regionie. Chcemy oczywiście rozwijać połączenia, chcemy rozwijać zaplecza. Zaplecza mamy w Lublinie oraz w Łukowie. Deklarujemy tutaj pełną współpracę z urzędem marszałkowskim. Przy rozwoju spółki i przy rozwoju połączeń chcemy również inwestować w te zaplecza, które są ważnym ogniwem, jeśli chodzi o redukcję kosztów w naszej firmie. Tak, żebyśmy mogli zrobić wiele rzeczy po gospodarsku, własnym sumptem, żeby marszałkowie byli zadowoleni nie tylko z usługi, którą świadczymy, ale również z efektywności kosztowej funkcjonowania naszej spółki – deklaruje prezes Martyniuk.
– Inwestowanie w zaplecza w krótkiej perspektywie oczywiście jest niemożliwe. W momencie kiedy mamy wieloletnią umowę, to będzie dużo łatwiejsze – zaznacza Adam Pawlik, członek zarządu i dyrektor handlowy POLREGIO sp. z o.o. – Kiedy te zaplecza będą profesjonalizowane, to i usługa dla pasażerów będzie wykonywana w dużo wyższej jakości, a to wpłynie również na obniżenie kosztów. To spowoduje, że za te same środki finansowe, marszałek będzie mógł uruchomić dodatkowe pary pociągów. To z całą pewnością będzie się działo w następnych latach. Musicie Państwo nam też dać trochę czasu na to, żebyśmy te właśnie plany rozwojowe w tej chwili, po podpisaniu tej umowy, mogli wdrożyć w życie – dodaje dyrektor Pawlik z POLREGIO.
W ramach podpisanej umowy pasażerów będzie obsługiwać ponad 50 sztuk taboru na dziewięciu liniach komunikacyjnych.
LilKa / PrzeG
Fot. Piotr Michalski