Kampania edukacyjna Cash Lajf Balans, czyli przekuj swoją pasję w biznes

workplace 1245776 1920 2020 11 17 174825

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej chce zachęcić młodzież z województwa lubelskiego i innych regionów Polski wschodniej do przekuwania swoich pasji w biznes. O szczegółach finansowanej z funduszy europejskich kampanii edukacyjnej Cash Lajf Balans opowiada Magdalena Jasińska, zastępca dyrektora Departamentu Programów Ponadregionalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z którą rozmawiał Tomasz Nieśpiał.

Adresatami tej kampanii są osoby wybrane nieprzypadkowo. Województwa wschodniej Polski to są te regiony, które mają najniższy wskaźnik przedsiębiorczości wśród młodzieży. Z czego to może wynikać?

– Od wielu lat prowadzimy w Ministerstwie takie kampanie jak „Lekcja o funduszach europejskich”. Współpracujemy ze szkołami podstawowymi, ponadpodstawowymi z Polski Wschodniej i w naszych działaniach, dotyczących promocji przedsiębiorczości wśród młodzieży mieliśmy dużo dowodów na to, że młodzież w Polsce Wschodniej ma olbrzymi potencjał, świetne pomysły biznesowe. Potem jednak okazuje się, że brakuje odwagi do tego, żeby w realnym życiu, poza tą bezpieczną sytuacją szkolną, faktycznie w ten biznes wchodzić.

Barierą jest podjęcie pewnej decyzji…

– Ja myślę, że to jest strach przed nieznanym. Mamy przecież duże firmy w Polsce Wschodniej i dlatego staramy się, m.in. kampanią Cash Lajf Balans, pokazać im przykłady osób, które wcale nie są dużo starsze. Kierujemy naszą kampanię do młodzieży w wieku 15-19 lat, a nasi bohaterowie filmów to 30-latkowie. To są prawdziwi przedsiębiorcy, osoby, które bardzo często przekuły swoje pasje życiowe w zarabianie pieniędzy. Te historie jednak są tak naprawdę pretekstem, żeby pokazać młodzieży jakie pytania należy sobie zadać zanim się w ogóle podejmie działalność biznesową. Jakie ryzyka nazwać, w jaki sposób do tych ryzyk podejść, żeby nie wywróciły nam tego biznesu. Z drugiej strony nawet jeżeli coś się nie uda, to porażka też jest cennym doświadczeniem. Staraliśmy się zwalczyć właśnie taki strach przed nieznanym. Prezentujemy bardzo różne firmy, dlatego że teraz wszyscy myślą o startupach, aplikacjach, o IT, ale pokazujemy, że można mieć również z sukcesem działającą cukiernię. Można otworzyć kawiarnię, w której spotykają się osoby, które lubią grać w gry i dzięki temu rozkręcać biznes, zarabiać pieniądze i być może odsprzedać swoje udziały i za chwilę pójść w inny biznes. Te filmy nie są standardowymi filmami edukacyjnymi mimo, że przekazują wiedzę na temat różnych zagadnień. Pokazujemy jednak, że można mówić językiem młodzieży, mówić do nich w mediach społecznościowych, czyli tam, gdzie najczęściej są, żeby pomóc im jeszcze tę wiedzę wykorzystać w praktyce, bo temu służy nasza aplikacja Cash Lajf Balans. Można ją pobrać ze sklepów internetowych i zainstalować na smartfonie, no i zmierzyć się z wyzwaniami biznesowymi. Dosyć dużym walorem tej aplikacji jest to, że zwracamy w niej mocną uwagę na to, że nie pociągnie się biznesu, o ile nie będzie się zrelaksowanym, pełnym sił witalnych i motywacji człowiekiem. Stąd też w tej grze jest ścieżka życia, lajfu, gdzie trzeba różne zadania wykonywać, żeby odzyskiwać tą energię życiową. Ta kampania może być też przydatna nauczycielom…

No właśnie, bo dajecie narzędzia, żeby taką wiedzę posiąść. To są np. scenariusze lekcji.

– To prawda. Jest to 8 scenariuszy lekcji, które wpisują się w tematykę poruszoną w naszych filmach. Przygotowaliśmy dla nauczycieli prezentacje multimedialne. One nie są przeznaczone wyłącznie do lekcji przedmiotu przedsiębiorczość, ale można je również wykorzystać na zajęciach z języka polskiego, angielskiego, z informatyki. Zachęcamy więc nauczycieli do tego, żeby weszli na naszą stronę internetową, tam do sekcji Dla szkół, gdzie można zalogować się i pobrać materiały.

Jakie kampania stawia sobie cele? Czy chodzi o to, żeby za jakiś czas np. policzyć ile zostało zarejestrowanych firm, pomysłów, biznesów, czy chodzi przede wszystkim o wpływanie na świadomość i podejmowanie decyzji przez młodzież, oczywiście w dłuższej perspektywie?

– My tak naprawdę inwestujemy w naszą młodzież po to, żeby np. w naszych platformach startowych mieć stały dopływ pomysłów biznesowych, które potem skutkują założeniem firm, które z sukcesem się rozwijają, mają siedzibę w Polsce Wschodniej, płacą podatki, a z tych podatków mogą się rozwijać lokalne społeczności, ale też gospodarka makroregionu. Chyba nie boję się powiedzieć, że wychowujemy sobie przyszłych beneficjentów, którzy będą korzystali ze środków funduszy europejskich. Przygotowujemy kolejną edycję programu dla właśnie Polski Wschodniej. Natomiast w dłuższej perspektywie chcielibyśmy odkłamać obraz Polski Wschodniej jako miejsca, które nie służy rozwojowi. Bez młodych ludzi, bez ludzi aktywnych, ten rozwój będzie postępował dużo wolniej. Tak więc jednym z takich dalekosiężnych celów tej kampanii jest to, żeby ten potencjał drzemiący w młodzieży uwolnić, no i też uświadomić młodzieży, że mogą rozwijać się w miejscu, z którego pochodzą.

Więcej informacji na temat kampanii oraz materiały edukacyjne znajdują się na stronie cashlajfbalans.pl

ToNie / GRa

Fot. pixabay.com

Exit mobile version