ARCHIWUM - Radio Lublin S.A.

ARCHIWUM RADIO LUBLIN

ARCHIWUM - Radio Lublin S.A.
  • ARCHIWUM
  • KATEGORIE
  • TAGI
  • RADIO LUBLIN
ARCHIWUM - Radio Lublin S.A.
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Strona Główna Wiadomości Lublin

Metoda „na pracodawcę” czy podmiana karty SIM. Sytuacja pandemiczna sprzyja oszustom

30 listopada 2020 / 17:41
A A
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Do Biura Rzecznika Finansowego wpływa coraz więcej wniosków o interwencję dotyczących nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Ma to w dużej mierze związek z aktualną sytuacją epidemiczną w Polsce i związanym z tym przeniesieniem aktywności do sieci.

Każdego dnia do Rzecznika Finansowego trafia przynajmniej jeden wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Prośby dotyczą kradzieży środków pieniężnych z rachunku bankowego dostępnego przez Internet czy obciążenia konta karty kredytowej lub debetowej bez wiedzy klienta. – Jednym ze sposobów, który wykorzystują oszuści jest wysyłanie SMS-ów z prośbą o dopłatę do wykonanych zakupów – mówi w rozmowie z Radiem Lublin dyrektor Wydziału Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego, dr hab. Jakub Szczerbowski. – Często to też dotyczy jakieś przesyłki kurierskiej. Dostajemy informację, że waży ona więcej, niż powinna i proszą o dopłacanie jakiejś kwoty. Podają nam w takiej wiadomości link, w który powinniśmy kliknąć. Jeżeli to zrobimy, to nie trafimy na stronę internetową naszego banku, tylko na stronę oszusta i będziemy podawać mu dane do logowania w naszym banku – dodaje. 

Z obserwacji Rzecznika Finansowego najbardziej dynamicznie rozwijająca się metoda oszustwa to podmiana karty SIM. Pierwszy raz została odnotowana w 2018 roku. – Przestępcy posługując się danymi ofiary zgłaszają operatorowi komórkowemu potrzebę jej wymiany – opisuje Rzecznik Finansowy prof. Mariusz Golecki. – Następnie wykorzystują wyłudzoną kartę SIM, kontaktują się z bankiem i w drugim etapie podszywają się pod właściciela konta. Dokonują telefonicznej dyspozycji zmiany haseł dostępu do bankowości internetowej. W trzecim etapie realizują wyłudzenie poprzez dokonanie przelewów z rachunku pokrzywdzonego lub zaciągnięcie zobowiązań – dodaje.  

– Jeśli jesteśmy w miejscu, w którym zasięg był dobry, a nagle tracimy połączenie z siecią, powinien być to dla nas sygnał ostrzegawczy – mówi Golecki. – To czerwone światło, jakie powinno zaalarmować klienta, który w tym momencie winien skontaktować się z operatorem. Warto też natychmiast skontaktować się z bankiem i zablokować możliwość dokonywania transakcji za pomocą telefonu w sytuacji, w której tracimy kontrolę nad swoją kartą SIM – dodaje. 

– Pewną nowością, która również „rozwija się” w dobie pandemii, jest oszustwo „na pracodawcę – mówi Szczerbowski. – Polega ono na tym, że zgłaszamy się w poszukiwaniu pracy. Potencjalny pracodawca oferuje nam pracę na realistycznych warunkach, dość atrakcyjnych, ale realistycznych. On nam nawet wysyła służbowy telefon komórkowy i prosi, żebyśmy na tym aparacie zainstalowali swoją aplikację bankową. Wszystko po to, aby ułatwić rozliczenia. Tutaj musimy mieć na uwadze to, że nie możemy być pewni, co pracodawca z tym sprzętem robi. Nawet jeżeli ufamy swojemu pracodawcy, to pozostaje pytanie czy ufamy informatykowi, który pracuje u niego – dodaje. 

– Oszuści mają łatwość w zaciągnięciu kredytu z powodu opcji szybkiej pożyczki za jednym kliknięciem, które oferują niektóre banki – zaznacza Golecki. – Zwracamy uwagę bankom, żeby jakieś dodatkowe wymogi były potrzebne do zaciągnięcia zobowiązań – dodaje.  

– Banki mają obowiązek zwrócić kwotę nieautoryzowanej transakcji w ciągu jednego dnia roboczego – podkreśla Szczerbowski. – Jeżeli mamy dzisiaj transakcję nieautoryzowaną i dzisiaj powiadomię bank, to te pieniądze dostanę następnego dnia. Tak jest zgodnie z przepisem. Natomiast banki czasem zwlekają, bowiem prawdopodobnie potrzebują chwili na wyjaśnienie sytuacji. Jeżeli bank opóźnia się ze zwrotem tych pieniędzy, to zgodnie z ogólnymi zasadami należą się nam odsetki za opóźnienie. Jednak może się zdarzyć, że bank odmówi zwrotu tych środków. Wówczas zachęcamy do złożenia reklamacji, a jeżeli ona nie poskutkuje, do zwrócenia się do Biura Rzecznika Finansowego – dodaje. 

Według danych Rzecznika Finansowego, obecnie do nieautoryzowanych transakcji płatniczych dochodzi w Polsce 30 tysięcy razy w ciągu miesiąca. W 47% przypadków udaje się odzyskać pieniądze od banku w terminie.

Tylko w pierwszym półroczu 2020 roku wnioski dotyczące nieautoryzowanych transakcji, skierowane do Rzecznika Finansowego, stanowiły 80% wszystkich wniosków związanych z naruszeniem ustawy o usługach płatniczych. 

EwKa / opr. PaW

Fot. pixabay.com

Metoda „na pracodawcę” czy podmiana karty SIM. Sytuacja pandemiczna sprzyja oszustom
Odtwarzacz plików dźwiękowych
00:00
00:00
00:00
Używaj strzałek do góry/do dołu aby zwiększyć lub zmniejszyć głośność.
1. Metoda „na pracodawcę” czy podmiana karty SIM. Sytuacja pandemiczna sprzyja oszustom
3:57
Tagi: bankinfooszustwoSMS
Następna wiadomość

Zima zawitała do Ogrodu Botanicznego UMCS

SZUKAJ

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

Podobne

  • Jest coraz chłodniej. Zwracajmy uwagę na osoby bezdomne
  • Szef polskiego zespołu ratowników pola walki: Pomagajmy walczącym w Ukrainie, ale jedynie przez sprawdzone organizacje
  • Przeszli granicę, aby podtrzymać pamięć o pochowanych tam Polakach. Na pogranicznych cmentarzach zapalono znicze
  • „Musimy pamiętać i dbać o tę pamięć”. 36. kwesta na cmentarzu przy Lipowej
  • Od 40 lat konik polski pomaga w czynnej ochronie przyrody na Roztoczu

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 801 501 022 / 81 53 64 200
e-mail: poczta@radiolublin.pl
https://radio.lublin.pl

© 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • ARCHIWUM
  • KATEGORIE
  • TAGI
  • RADIO LUBLIN
Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Skip to content
Open toolbar Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Reset Reset