– Do programu #DarmowaOpiekaMedyczna można będzie dołączyć po wypełnieniu formularza na stronie Ministerstwa Zdrowia lub przez lekarza podstawowej opieki – powiedział w poniedziałek minister zdrowia Adam Niedzielski. Wyjaśnił, że osoby powyżej 55. roku życia z dodatnim wynikiem na COVID-19 zostaną automatycznie zakwalifikowane do programu.
Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej Niedzielski wyjaśnił, na czym będzie polegać program opieki medycznej nad osobami mającymi dodatni wynik COVID-19 #DarmowaOpiekaMedyczna, z wykorzystaniem pulsoksymetru.
Szef resortu zdrowia podkreślił, że w programie chodzi o to, aby „opieka z pulsoksymetrem jak najmniej przeszkadzała pacjentom w codziennym życiu”.
Niedzielski zaznaczył, że „pulsoksymetry przekazywane obywatelom łączą się system Bluetooth z telefonem komórkowym, automatycznie zapisują wyniki z pomiarów i przesyłają je do centrum monitoringu”.
CZYTAJ: Pulsoksymetry w walce z COVID. Urządzenia trafią też do pacjentów z Lubelskiego
Minister zdrowia objaśnił działanie programu z wykorzystaniem aplikacji PulsoCare. – Program jest przeznaczony dla wszystkich Polaków, którzy otrzymali dodatni wynik na koronawirusa – przekazał Niedzielski.
W przypadku osób powyżej 55 roku życia nastąpi automatyczna kwalifikacja do programu. Osoby te po otrzymaniu dodatniego wyniku na koronawirusa otrzymają na podany numer telefonu komórkowego SMS-a. Do tych osób zostanie wysłana paczka z pulsoksymetrem, a dostarczy ją Poczta Polska w ciągu 24 godzin – wyjaśnił Niedzielski.
Natomiast w przypadku osób poniżej 55 roku życia, to mogą się one zarejestrować albo na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia przez specjalny formularz (można go znaleźć TUTAJ) albo przez tradycyjną ścieżkę – lekarzy POZ. – Wtedy proces rejestracji będzie robiony w przychodni, gdzie przyjmuje lekarz rodzinny – dodał szef resortu zdrowia.
Niedzielski wyjaśnił, że po otrzymaniu pulsoksymetru, pacjent instaluje na swoim smartfonie aplikację PulsoCare, i dokonuje pomiaru. – Aplikację można pobrać ze sklepu Google’a i Apple’a. Żeby ją uruchomić, trzeba będzie otrzymać specjalny kod po rejestracji – podkreślił. – Dane z pomiaru trafiają do lekarza i konsultanci monitorują wyniki. W razie konieczności wzywają pogotowie ratunkowe. Po zakończeniu programu z pulsoksymterem, urządzenie należy zwrócić, a odbierze je Poczta Polska – powiedział Niedzielski.
Niedzielski podkreślił, że szczegółowe informacje nt. programu i pulsoksymetrów od poniedziałku będzie można uzyskać za pośrednictwem infolinii TIP (Telefoniczna Informacja Pacjenta) prowadzonej przez NFZ. Numer telefonu to 800-190-590.
Szef Ministerstwa Zdrowia dodał, że infolinia techniczna udzielająca wszelkich porad technicznych ws. korzystania z pulsoksymetru i przesyłania danych będzie działać pod numerem 790-544-988.
Niedzielski dodał, że trzeba też znać numer telefonu (22)735-39-40. – To już jest infolinia, którą wykorzystujemy jak program działa, jak jesteśmy nim objęci, jak trzeba zgłosić saturacje, bo nie zawsze pewnie jest możliwość automatycznego przekazania danych. Ale też z tego numeru będą kontaktowali się lekarze bądź konsultanci, którzy monitorują na bieżąca parametry wysyłane przez pulsoksymetr – wyjaśnił Niedzielski.
Aktualnie zarejestrowanych w programie domowej opieki medycznej jest około 7 tysięcy osób. Adam Niedzielski podkreślił, że w ciągu ostatniej doby liczba pacjentów objętych programem wzrosła. Dodał, że liczba pulsoksymetrów wysłanych do pacjentów może dziś (30.11) osiągnąć poziom 10 tysięcy.
Profesor Agnieszka Mastalerz-Migas, która uczestniczyła w tworzeniu programu, powiedziała, że osoby najbardziej narażone na ciężki przebieg koronawirusa to chorzy onkologiczni, chorzy na cukrzycę, otyli oraz chorzy przewlekle, których dolegliwości w istotny sposób upośledzają odporność. Profesor podkreśliła, że aby program domowej opieki medycznej rzeczywiście dał efekt w postaci większego bezpieczeństwa pacjentów i mniejszej liczby zgonów, musi być powszechny.
RL / PAP / IAR / opr. ToMa
Fot. @MZ_GOV_PL