„Projekt Bezpieczna Poszewka”. PCK przygotowuje dzieci na sytuacje zagrożenia

127454110 1915217068619268 7314789317910880016 o 2020 11 30 203343

Lubelski oddział Polskiego Czerwonego Krzyża rozpoczął pilotaż programu „Projekt Bezpieczna Poszewka”. Jest on skierowany do uczniów klas 3-5 szkoły podstawowej i dotyczy szeroko rozumianego przygotowania na sytuacje zagrożenia lub katastrofy: od powodzi, przez pożar, silny mróz, upał i huraganowe wiatry, aż po zagrożenie epidemiczne.

– „Projekt Bezpieczna Poszewka” jest międzynarodowym programem stworzonym przez Amerykański Czerwony Krzyż pod nazwą „Pillowcase Project” – mówi Kamil Raczyński z PCK Lublin. – W 2005 roku, podczas huraganu Katrina, kiedy wały powodziowe zostały przerwane i 80% miasta Nowy Orlean znalazło się pod wodą, ludzie musieli uciekać. W trakcie ewakuacji i pomocy osobom poszkodowanym Kay Wilkins, dyrektor regionalna Amerykańskiego Czerwonego Krzyża, zauważyła, że studenci Loyola University noszą najpotrzebniejsze rzeczy w poszewkach od poduszek. Nie było czasu na spakowanie się, więc włożyli to, co mogli, do poszewek i zaczęli uciekać z terenów powodziowych. To skłoniło Wilkins i jej zespół do stworzenia programu edukacyjnego skierowanego do dzieci ze szkół podstawowych dotyczącego tego, jak zachować się w przypadku różnych rodzajów zagrożeń. Poszewka, po angielsku „pillowcase”, została wykorzystana jako podręczny zestaw ratunkowy.

– Jestem zachwycona zainteresowaniem, aktywnością i postawą dzieci – mówi Anna Nowak-Kowal, wiceprezes Zarządu Lubelskiego Oddziału Okręgowego PCK. – Bardzo chcą się dowiedzieć, co robić w sytuacjach zagrożenia. Umówiliśmy się, że wszystkie informacje będą przekazywać rodzicom. Dzieci chcą zrozumieć, dlaczego powinniśmy postępować w taki, a nie inny sposób. Tłumaczymy im, dlaczego powinniśmy na przykład zdejmować rzeczy z balkonu. Wyjaśniamy, że może je porwać wiatr i mogą spaść komuś na głowę. Dla mnie wartością dodaną programu jest to, że nie bazuje tylko i wyłącznie na przekazywaniu suchych informacji. Dzięki jego formie dzieci też myślą i starają się skojarzyć, a logiczne myślenie prowadzi do szybszego zapamiętania.

– Rozmawiamy z dziećmi o tym, co powinno się znaleźć w takiej poszewce – mówi Kamil Raczyński. – To, co tam włożymy, ma stanowić podręczny zestaw ratunkowy i nie musi to być tylko apteczka pierwszej pomocy, ale też na przykład ładowarka do telefonu. Rozmawiamy z dziećmi również o tym, co powinno się znaleźć w domu na wypadek sytuacji zagrożenia. Mamy całą listę takich rzeczy. Są to na przykład kopie dokumentów osobistych, które mogą zostać zniszczone w przypadku pożaru. Może to być przenośne radio i baterie do niego, jak również elementy, które powinny znaleźć się w samochodzie, gdyby trzeba było opuścić miejsce zamieszkania. Ta lista jest oczywiście dość obszerna. Ostatnia lekcja w ramach programu polega na tym, że uczymy dzieci, jak zachowywać się w sytuacji związanej ze stresem. Zdjęcie rodziny jest wtedy bardzo ważne. Pomaga dzieciom zachować spokój.

– W ramach programu został przygotowany zeszyt ćwiczeń dla dzieci, tak, żeby nie dostały tylko suchej wiedzy – mówi Maciej Budka, dyrektor Lubelskiego Oddziału Okręgowego PCK. – Znajdują się w nim takie ćwiczenia, jak na przykład opracowanie planu ewakuacji dla swojego domu czy planu, co włożyć do poszewki bezpieczeństwa. Są też oczywiście wszystkie informacje dotyczące tego, jak wezwać pomoc i do jakich służb możemy się zgłosić. 

– Do każdego z różnych rodzajów zagrożeń mamy przygotowane quizy – mówi Kamil Raczyński. – Uczymy też dzieci, co zrobić w trudnych sytuacjach, wykorzystując proste rymowanki. W przypadku pożaru to na przykład hasło „Blisko podłogi i w nogi”, w przypadku powodzi – „Gdy woda stoi mi na drodze, zawracam i w niej nie brodzę”. Są to proste rzeczy, ale w naszej ocenie niesamowicie ważne. Dzieci należy uczyć od najmłodszych lat przygotowania na wypadek sytuacji zagrożenia. Im bardziej jesteśmy przygotowani, tym bardziej jesteśmy bezpieczni. 

Ze względu na pandemię koronawirusa zajęcia w ramach programu prowadzone są online. Cykl spotkań obejmuje cztery godziny lekcyjne. Uczniowie otrzymują na start zeszyty ćwiczeń i poszewki. Zajęcie odbywają się między innymi z uczniami Szkoły Podstawowej nr 21 w Lublinie. Na razie prowadzony jest pilotaż programu. Od stycznia 2021 roku projekt będzie realizowany na większą skalę.

LilKa/WM

Fot. PCK Lublin FB

Exit mobile version