Przetarg na budowę północnej obwodnicy Chełma ogłosił w Chełmie w sobotę wicepremier Jacek Sasin. Inwestycja rozpocznie się w 2023 roku. Jej koszt to 700 mln zł.. Wykonawca zostanie wyłoniony w pierwszej połowie 2021 roku.
– Ta inwestycja ma dla Chełma podstawowe znaczenie dla jego rozwoju – mówił wicepremier Jacek Sasin. – Został rozpisany przetarg, który wyłoni wykonawcę. Sporządzi on nie tylko dokumentację techniczną, ale również uzyska niezbędne zgody i pozwolenia. Następnie wybuduję te drogę i doprowadzi do tego, że trasa zostanie dopuszczona do użytkowania. Ważne, żeby wyrównywać te nierówności rozwojowe, które dotyczą Polski Wschodniej. Już kilka miesięcy temu zapowiadaliśmy, że system drogowy zostanie uzupełniony także przez południową obwodnicę Chełma.
CZYTAJ: Budowa obwodnicy dla Chełma stała się faktem
– Droga S12, łącząca Piaski z Dorohuskiem, jest jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych na Lubelszczyźnie. Dotyczy to również Chełma. Mówimy tu o północnej obwodnicy miasta, która będzie przebiegać po całkowicie nowym śladzie. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Będziemy mieli aż cztery węzły, które będą komunikować tę nową drogę z miastem: Chełm Zachód, Chełm Północ (przecinający ulicę Włodawską), Chełm Okszów i Chełm Wschód – informuje Marek Litwin, dyrektor Departamentu Inwestycji i Rozwoju Urzędu Miasta Chełm.
– Dużo uwagi przywiązujemy do rozpisywania i ogłaszania przetargów w Polsce Wschodniej. W naszych zamiarach jest nie tylko obwodnica Chełma, ale także pierwsze odcinki drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Hrebennem, Via Carpatia (droga S19) na północ od Lublina, a także autostrada A2 od Siedlec w kierunku Białej Podlaskiej i dalej w stronę granicy z Białorusią. Poszerzamy też Fundusz Dróg Samorządowych o 3 miliardów złotych, również po to, by wspierać samorządowców w budowie obwodnic w ciągach dróg wojewódzkich. Chełm również uzyska szansę na pozyskanie środków finansowych potrzebnych do budowy południowej obwodnicy – mówił wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
– Cieszę się z tego, że ta obwodnica wreszcie będzie. Zaczęłam bój o nią w 2006 roku, pisałam razem z mieszkańcami Chełma i Chełmszczyzny petycję, mówiącym o konieczności budowy tej obwodnicy. Wskazywałam na to, jak jest ona potrzebna mieszkańcom, przede wszystkim tym przy ul. Rejowieckiej, którzy musieli znosić TIR-y jeżdżące pod ich oknami – mówi europoseł Beata Mazurek.
– Drogi szybkiego ruchu to nie tylko sprawny, bezpieczny i komfortowy transport, ale również podniesienie potencjału gospodarczego regionu – dodaje Rafał Weber.
– Inwestycja ta w ostatecznym wymiarze będzie oznaczała, że 75 km nowej drogi skomunikuje Chełm oraz tę część województwa lubelskiego z resztą naszego kraju i europejskim systemem dróg ekspresowych i autostrad. Będzie ona stanowić przełom cywilizacyjny dla tego obszaru – stwierdził wicepremier Jacek Sasin.
– Zagwarantuje to niebywałą poprawę dostępności komunikacyjnej regionu, a przede wszystkim odciąży Chełm z ruchu tranzytowego. Miasto odetchnie. Wpłynie to pozytywnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego na chełmskich drogach. Mamy również nadzieję, że inwestycja stworzy nowe miejsca pracy, przyczyniając się do powstania nowego atrakcyjnego obszaru inwestycyjnego – dodaje Marek Litwin.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w związku z zapewnieniem finansowania na całą drogę ekspresową S12 z Piask do Dorohuska, realizacja początkowego odcinka obwodnicy o długości około 3 km została włączona do odcinka wcześniejszego (Dorohucza – obwodnica Chełma).
Północna obwodnica Chełma o długości w sumie 18 kilometrów rozpocznie się przed miejscowością Stołpie i zakończy się w Srebrzyszczu. Całość ma zostać ukończona do 2025 roku.
ŁoM / opr. ToMa
Fot. www.gddkia.gov.pl / twitter.com/MI_GOV_PL