„Wygląda dużo lepiej, choć prace jeszcze trwają”. Modernizacja lubelskiego dworca już na ukończeniu

pm pkp 120720 020 2020 08 06 130903 2020 12 16 182317

Stacja Lublin Główny gotowa w 85%. Wszystkie prace powinny zakończyć się do 2021 roku. Stacja zmienia się w ramach modernizacji trasy z Lublina do Warszawy. Od kilku dni widać kolejne efekty przeprowadzonych prac.

– Chodzi przede wszystkim o dostępność peronów – mówi w rozmowie z Radiem Lublin rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych, Mirosław Siemieniec. – Korzystamy zarówno z tego peronu 1, najbliżej dworca, jak i z obu krawędzi peronu 2. Ten peron już jest szerszy i jest w pełnych wymiarach, Na pewno dla obsługi pociągów jest o wiele lepiej, ponieważ mamy więcej torów do dyspozycji. Po zakończeniu wszystkich prac wiosną nastąpi rozebranie peronu 4. To peron tymczasowy, który był przygotowany wcześniej do tego, żeby liczba pociągów odjeżdżających ze stacji Lublin Główny cały czas mogła być taka, jaką życzą sobie przewoźnicy – dodaje.

Wszystkie nowe perony są wyższe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Dodatkowe oświetlenie zapewnia też bezpieczny dostęp do wagonów wieczorem oraz w nocy. – Stacja wygląda już dużo lepiej, choć prace jeszcze trwają – zaznaczają pasażerowie.  

Lepsza dostępność peronów to również więcej pociągów z Lublina. – W nowym rozkładzie jazdy mieszkańcy miasta mają do dyspozycji 19 pociągów PKP Intercity, czyli o 4 więcej niż we wcześniejszym – podkreśla Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity. – Większość połączeń z i do Lublina, czyli 11 z 19, jest w kategorii Intercity. Tworzą ją zmodernizowane i nowe pociągi, które posiadają między innymi klimatyzację czy wygodne fotele. Więcej par pociągów kursuje do Warszawy. Zwiększyła się także liczba połączeń z Lublina do Kielc i Radomia z 4 do 5 – dodaje.

Zakończyły się już główne prace w przejściu podziemnym, z którego pasażerowie mogą dostać się na poszczególne perony. – Zostały zabudowane wiaty – opowiada Siemieniec. – Są już montowane ławki, a przede wszystkim każdy może już skorzystać z wind. W miejscu obok budynku dworca, gdzie obecnie podjeżdżają pociągi, ziemia była wybranya kilka metrów w dół. Stopniowo układano taki „tort” z poszczególnych warstw materiałów, żeby na końcu położyć tory, a z boku zamontować setki metrów odpowiednich kabli – dodaje. 

Co zostało jeszcze do zrobienia? – Na peronie numer 3 wykonawca przygotowuje się do budowy wiaty – informuje Siemieniec. – W pierwszym etapie zostaną wzmocnione tam fundamenty pod słupy wsporcze. W styczniu będzie już budowa zadaszenia. W przejściu podziemnym pracownicy szykują już kolejne prace. One są związane z wyłożeniem tego traktu specjalną okładziną kamienną. Przejście będzie nie tylko dobrze oświetlone, ale także estetyczne – dodaje. 

Wszystkie prace powinny się zakończyć do marca 2021 roku. Stacja Lublin Główny przebudowywana jest w ramach modernizacji linii kolejowej Lublin-Warszawa. Całość inwestycji to blisko 3 mld złotych. Projekt współfinasowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. 

MaTo / opr. PaW

Fot.  archiwum

Exit mobile version